© 2024 solvo B.V.

Netelroos / dermografie: chronisch?

Beste lezer, Mijn vriend heeft sinds anderhalf jaar last van netelroos. Hij is verscheidene keren naar de huisarts gegaan, welke hem keer op keer medicatie bleef voorschrijven voor de netelroos. Deze medicatie hoefde hij enkel te nemen wanneer hij last had van de jeuk. Van deze medicatie werd hij slaperig. Toen de netelroos na ruim een half jaar nog niet over was heeft hij andere medicatie gekregen, waar hij niet slaperig van werd. Ook deze medicatie hoefde hij enkel te nemen wanneer hij last had van de jeuk. Nu is hij pas sinds kort doorverwezen naar een dermatoloog. De dermatoloog heeft toen een bloedtest gedaan, maar daar is niets uitgekomen. Volgens mij is hij toen ook getest op allergieën. De dermatoloog heeft hem toen een nieuw medicijn voorgeschreven, een blauw pilletje. Hij moet deze pil nu al een maand lang elke dag innemen, ook wanneer hij geen last heeft van de jeuk. De jeuk lijkt er echter erger van te zijn geworden, want al zou hij willen, hij kan nu geen dag meer zonder de medicatie. Ik heb besloten zelf ook e.e.a. op te zoeken over netelroos op het internet, omdat we beiden het idee kregen dat dit voor geen meter opschoot. Bij mijn vriend is het zo dat wanneer je bijvoorbeeld met een nagel over zijn huid krast, daar een dikke streep ontstaat. Deze streep jeukt niet per se. Als je zou willen zou je hele teksten op zijn rug kunnen schrijven, omdat de huid op die plaatsen opzwelt. Bij nader onderzoek op het internet kwam ik er achter dat dit erg op dermografie lijkt. Mijn vriend is de jeuk ongelofelijk zat. Als hij een dag zijn medicatie vergeet kan hij \'s nachts niet slapen van de jeuk. Ik hoop dat iemand tips voor ons heeft. Kan mijn vriend bepaalde onderzoeken voorstellen aan de dermatoloog? Zijn er andere huidziekten of afwijkingen waar we rekening mee moeten houden, evenals allergieën e.d.? Ik weet niet of er met een bloedtest alleen getest wordt op de meest voorkomende huidziekten of allergieën. Ik weet ook niet of een patiënt automatisch wordt getest op dermografie bij een dermatoloog in dit geval. Er is in de tijd dat mijn vriend de netelroos kreeg niets veranderd aan zijn eetpatroon, wasmiddel e.d. Ook heeft hij al geprobeerd of het verschil zou uitmaken als hij een warme of koelere douche neemt. Ik heb ergens gelezen dat wanneer netelroos langer dan een jaar duurt, het chronisch genoemd kan worden. Betekend dit dat het nooit meer over zal gaan, terug kan komen of dat de duur onbekend is? Ik heb veel vragen, ik hoop dat iemand ons een beetje verder kan helpen. Alvast ontzettend bedankt!


Hallo Kimberly Netelroos, ook wel urticaria genoemd, is een reactie in de huid die gekenmerkt wordt door kleine, bleke of rode zwellingen. Een aandoening die met netelroos verwant is en vaak tegelijkertijd optreedt, is angio-oedeem, waarbij grotere oppervlakken en dieper gelegen weefsels onder de huid worden aangetast. Netelroos en angio-oedeem zijn anafylactische shockachtige reacties die zich beperken tot de huid en de onderliggende weefsels. Deze reacties kunnen door allergenen of andere stoffen worden veroorzaakt. De oorzaak is soms echter onbekend. Veelvoorkomende allergenen zijn geneesmiddelen, insectensteken of -beten, allergie-injecties en bepaald voedsel, vooral eieren, schaaldieren, noten en fruit. Soms kan netelroos plotseling optreden nadat iemand zelfs maar een zeer kleine hoeveelheid van een voedingsmiddel heeft gegeten. Ook kan netelroos pas optreden nadat iemand een grote hoeveelheid van een voedingsmiddel (bijvoorbeeld aardbeien) heeft gegeten. Netelroos ontstaat soms ook na virale infecties als hepatitis, de ziekte van Pfeiffer en rodehond. Netelroos die weken- of maandenlang blijft terugkeren, is vaak moeilijk te verklaren. De specifieke oorzaak wordt soms niet gevonden. Een allergie is zelden de oorzaak, hoewel onbewust langdurig gebruik van een voedseladditief, geneesmiddel of andere chemische stof er wel verantwoordelijk voor kan zijn. Voorbeelden van dergelijke stoffen zijn conserveringsmiddelen, kleurstoffen en andere toevoegingen aan voedsel, sporen van penicilline in de melk (door boeren gebruikt als behandeling van infecties bij koeien) en sommige vrij verkrijgbare geneesmiddelen. Een gelijktijdig optredende chronische ziekte (als lupus erythematodes disseminatus, polycythaemia vera, lymfomen, overactieve schildklier of een infectie) houdt zelden verband met netelroos. Psychische factoren worden vaak vermoed maar zelden geïdentificeerd. Bepaalde geneesmiddelen, zoals aspirine, kunnen de symptomen verergeren. Een patiënt bij wie netelroos door aspirine is veroorzaakt, kan op een vergelijkbare manier reageren op andere niet-steroïde ontstekingsremmende middelen, zoals ibuprofen, of op tartrazine, een gele kleurstof die in sommige voedings- en geneesmiddelen wordt gebruikt. Angio-oedeem dat steeds terugkeert zonder tekenen van gewone netelroos is mogelijk een aandoening die erfelijk angio-oedeem wordt genoemd. Jeuk is meestal het eerste symptoom van netelroos. Kort daarop ontstaan er zogeheten kwaddels, gladde, lichte zwellingen die roder of bleker zijn dan de oml iggende huid en meestal klein blijven (minder dan 1,5 cm doorsnee). Grotere kwaddels (tot 20 cm doorsnee) hebben soms een duidelijk middelpunt waar ringen omheen zichtbaar zijn. Groepen kwaddels komen en gaan meestal: een groep kan een paar uur op één plek blijven en vervolgens verdwijnen om op een andere plaats weer te verschijnen. Bij angio-oedeem bestrijkt de zwelling vaak een groot deel van de huid en dringt de zwelling door tot diep onder de huid. De zwelling kan ontstaan in (delen van) de handen, voeten, oogleden, lippen, geslachtsdelen en zelfs de slijmvliezen van de mond, keel en luchtwegen, waardoor ademhalingsproblemen ontstaan. Wanneer netelroos plotseling optreedt en weer snel verdwijnt zonder terug te komen, is medisch onderzoek meestal niet nodig. Er wordt dan zelden een oorzaak geworden die niet al bekend was. Wanneer angio-oedeem of netelroos echter zonder enige verklaring blijven terugkeren, is medisch onderzoek meestal wel aan te raden. Netelroos die snel komt opzetten, verdwijnt meestal vanzelf binnen enkele dagen en soms binnen enkele minuten. Als de oorzaak niet duidelijk is, moet de betreffende patiënt het gebruik van alle geneesmiddelen die niet van essentieel belang zijn, staken tot de reactie vermindert. Door gebruik van antihistaminica als difen hydramine, chloorfeniramine of hydroxyzine wordt de jeuk gedeeltelijk verlicht en vermindert de zwelling. Prednison, een corticosteroïd, kan gedurende enkele dagen worden gebruikt om zeer ernstige zwelling en jeuk te verminderen. Iedereen die het bewustzijn verliest of problemen krijgt met slikken of ademen, dient met spoed te worden behandeld. Naast antihistaminica wordt er zo snel mogelijk een injectie met epinefrine (adrenaline) gegeven. De behandeling kan het best op de EHBO van een ziekenhuis worden voortgezet, waar men de behandeling nauwkeurig kan regelen en indien nodig kan aanpassen. Chronische netelroos kan ook door antihistaminica worden verminderd. Bij sommige volwassenen is doxepine, een middel tegen depressie, effectief. Omdat gebruik van corticosteroïden gedurende meer dan drie tot vier weken veel bijwerkingen veroorzaakt, worden deze middelen alleen voorgeschreven bij ernstige symptomen wanneer alle andere behandelingen zijn mislukt en worden dan toegediend gedurende een zo kort mogelijke periode. Bij de helft van de patiënten verdwijnt chronische netelroos vanzelf binnen twee jaar. Door stress te vermijden, verminderen de frequentie en ernst van de aanvallen vaak. Groetjes Jan Clabbers orthopeed/KNO/Heelkunde

label.Geplaatst op 2010-08-05 12:58:45


Quote: Netelroos, ook wel urticaria genoemd, is een reactie in de huid die gekenmerkt wordt door kleine, bleke of rode zwellingen. Netelroos die weken- of maandenlang blijft terugkeren, is vaak moeilijk te verklaren. De specifieke oorzaak wordt soms niet gevonden. Jeuk is meestal het eerste symptoom van netelroos. Kort daarop ontstaan er zogeheten kwaddels, gladde, lichte zwellingen die roder of bleker zijn dan de oml iggende huid en meestal klein blijven. Mijn zoon had precies hetzelfde 16 jaar lang meegemaakt. Vorige jaar uiteindelijk de oorzaak gevonden en nu is Netelroos en jeuk vrij. Jeuk is een signaal van het lichaam. Ook een natuur genees methode van het lichaam om de gif via de huid te verwijderen.

label.Geplaatst op 2010-08-05 17:13:56


Beste Jan, Allereerst hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie! Erg fijn om zoiets te ontvangen. Ik heb echter niet het idee dat het angio-oedeem is, omdat de beschrijving van deze aandoening niet helemaal voldoet aan de symptomen die de huid van mijn vriend vertoont. De verdikkingen ontstaan namelijk vrijwel overal, met name op armen, benen, rug en gezicht. Ik weet dat hij wel eens last heeft van benauwdheid, maagzuur en meerdere malen per dag misselijkheid, maar ademhalingsproblemen heeft hij (nog) niet gehad. Bij zijn laatste bezoek aan de dermatoloog is naar voren gekomen dat hij een lichte allergie voor huisstof heeft. De dermatoloog heeft hem verzocht te stoppen met de medicatie en direct langs te komen zodra hij last had van de jeuk. Dit is hem tot nu toe nog niet gelukt omdat de duur van de jeuk erg onbetrouwbaar is. De ene keer zit het er een halve dag, de andere keer uiterlijk een uur. Nogmaals bedankt voor je reactie, ik denk nu dat het zeker zin heeft om eens wat te proberen met voedsel. Om eens te controleren of dat invloed op zijn jeuk heeft. Zou het kunnen schelen als hij biologische producten gebruikt of zal dat weinig verschil maken qua voedseladditieven? Van medicatie zal het niet komen; die heeft hij niet. Bedankt en groetjes, Kimberly

label.Geplaatst op 2010-08-10 20:38:32


Goh, wat heeft hij er een tijd mee rondgelopen! Erg fijn dat het de oorzaak is gevonden!

label.Geplaatst op 2010-08-10 20:42:19


Hallo Kimberly, Ga eens naar deze link Een collega Prof Dr Wim STEVENS gaf eens een lezing. http://users.telenet.be/zeldzame.ziekten/List.a/Aller(2).htm Groetjes Jan Clabbers orthopeed/kno/heelkunde

label.Geplaatst op 2010-08-10 20:48:52

Naar forum Dermatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren