© 2024 solvo B.V.

Vroeger eczeem en hormoonzalf nu droge huid en rimpels rond ogen

Van kinds af aan heb ik last van eczeem. Heb altijd veel zalven gesmeerd bv hormoonzalf en teerzalf. De laatste jaren is het minder geworden, maar het is nooit helemaal weg. Volgens de arts is het atopisch eczeem. Ik heb het altijd wel een klein beetje ergens op mijn lichaam, en maar zelden in mijn gezicht. Af en toe heb ik wel rode huid rond mijn ogen. Ik smeer dan Protopic en na een paar dagen is het weer weg en stop ik met de zalf. Tot zover geen problemen. Verder gebruik ik dagelijks goede dagcreme, oogcreme speciaal voor mensen met allergie/gevoelige huid en reinig ik elke ochtend en avond mijn huid. Dat gaat goed. Maar ik heb al vanaf mijn puberteit last van rimpels onder mijn ogen. Op mijn 16e had ik al rimpels vergelijkbaar met iemand van 35. Inmiddels ben ik 29 en wordt het steeds erger. Ik heb voor mijn gevoel net zoveel rimpels als iemand van een jaar of 50. Natuurlijk krijgt iedereen rimpels als ie ouder wordt, maar ik heb het idee dat de huid onder mijn ogen een paar jaar voorloopt. Ik vermoed dat dit komt door het gebruik van hormoonzalven e.d. vroeger. Het is geen heel groot probleem, maar ik baal er wel een beetje van. Is er iemand die hier een oplossing voor weet?


Hallo, ik wil even reageren op het feit dat je last hebt van eczeem, mijn kleinzoon had vanaf z'n geboorte ook veel last van eczeem,ze zijn met hem naar een goede natuur arts gegaan,deze zei als eerste: eczeem is altijd voedsel allergie.Nadat m'n dochter op dieet ging(vanwege de borstvoeding)verdween het binnen drie maanden. Zo kan ik nog wel een paar voorbeelden in mijn omgeving noemen, maar het is het proberen waard toch?

label.Geplaatst op 2010-02-25 22:16:02


Beste Cat2, Chronisch gebruik van hormoonzalven kan de huidopbouw beinvloeden. Een slappe en rimpelige huid is het gevolg van een fragmentatie van het steunweefsel in de lederhuid. Zowel door een langdurige eczeem als door het op een verkeerde manier gebruiken van steroidzalven kan de onderhuid aan elasticiteit verliezen. Dit is met een tablet of zalf niet te corrigeren; je zou een laser behandeling (fraxellaser dan wel plastische chirurgie kunnen overwegen. NB: jammer dat er altijd weer mensen zijn op een forum die atopisch eczeem in zijn geheel toeschrijven aan een allergie........ suc6 ermee Gr Bl

label.Geplaatst op 2010-06-03 21:25:35


De oorzaak van atopisch eczeem is onbekend. Bekend is dat er inwendige (erfelijke) factoren bestaan die overgevoeligheid op bepaalde stoffen veroorzaken. Hier kan een natuurgeneeskundige zeker een waardevolle hulp betekenen. Er zijn intussen zoveel berichten te vinden over het alternatief behandelen van eczeem en de gevolgen van het behandelen met cortisonzalf.

label.Geplaatst op 2010-06-12 21:37:48

Naar forum Dermatologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren