© 2024 solvo B.V.

Vage buikklachten/Alternatieve geneeswijzen

Ik heb nu bijna al een jaar last van vage buikklachten en nog steeds is niet bekend waar deze klachten vandaan komen. Ik heb bijna iedere dag last van een zeurderige buikpijn, het lijkt van mijn darmen vandaan te komen. Soms heb ik het gevoel dat mijn buik helemaal opgezwollen is. Ontlasting is zeer onregelmatig, soms zit er wel 6 dagen tussen. Soms voel ik ook pijn aan mijn blaas als ik naar de wc moet en dit gevoel houd ik daarna dan nog een poos. Ook voel ik me snel moe en heb ik veel hoofdpijn. Nou heb ik vorige week een kijkoperatie gehad, mijn baarmoeder en alles zag er goed uit, niets aan te zien. Gelukkig maar.. Na verschillende allergie testen en andere testen (bijv. ziekte van crohn en trage schildklier) kwam ook niets uit. Heeft iemand nog enig idee waar mijn klachten vandaag zouden kunnen komen??? En heeft iemand ervaring met alternatieve geneeswijzen op dit gebied? Waar ik het beste naar toe kan gaan met dit soort klachten?


Je moet er sterk rekening mee houden dat er geen verklaring gevonden gaat worden voor je klachten. Dat betekent niet dat je geen klachten hebt, maar dat er geen ziekte op geplakt kan worden. In dat geval krijg je een diagnose IBS (irritable bowel syndrome, of spastisch colon, of prikkelbare darmsyndroom) mee. Mogelijk is IBS een wat extreme variant van een op zich nog wel normale darmmotoriek. Je moet zelf een beetje je weg vinden in het minimaliseren van de klachten. Veel drinken (water), veel vezels (fruit, brood, groente) en sporten zijn de enige adviezen die ik je mee kan geven. Verder moet je er ook voor waken dat je leven niet om je klachten gaat draaien. Je zult moeten accepteren dat de klachten er in meer of mindere mate zijn en daar zo goed mogelijk mee om moeten gaan. Alternatieve geneeskunde is complete flauwekul. Ik zou daar nooit aan beginnen. Je bent een hoop geld kwijt en het werkt gewoon niet. Daarnaast blijf je daardoor je aandacht alsmaar op de klachten richten, wat het omgaan met klachten niet bevordert. Ik denk dat je het beste af bent met zelf je weg te zoeken in het minimaliseren van je klachten. De meeste IBS-patienten lukt dat behoorlijk goed.

label.Geplaatst op 2004-09-29 23:01:51


hoi, co, ik vind dat je wel erg radicaal tegen alternatieve geneeswijzen bent. ik ben t met je eens dat lang niet iedereen er baat bij heeft, en dat ook lang niet iedereen die het uitvoert er genoeg kennis over heeft. Maar er zijn toch ook wel heel veel mensen die er zeker wel baat bij hebben. En als je het overweegt te doen, moet je wel goed nagaan of die alternatieve arts aangesloten is bij verenigingen en goed geschoold is. En een deel van de kosten krijg je meestal vergoed. Dus als je even goed informeert en nagaat wat een goede praktijk is, dan kan je het best proberen. Ik vind het ook wel heel makkelijk gezegd, je moet maar met pijn leren leven, dat is echt niet makkelijk. Succes groetjes Sandra

label.Geplaatst op 2004-10-04 16:47:42


De reden dat ik er radicaal tegen ben, is omdat er alternatieve geneeswijzen zijn gebaseerd op pure onzin en flauwekul over hoe ons lichaam dan wel niet zou werken. Dit wordt ook bevestigd, gezien het feit dat er nog nooit enig effect van een alternatieve geneeswijze is gevonden. Nooit! Tja, en of zo'n alternatieve kwakzalver nou bij een vereniging met andere kwakzalvers (die hem/haar de hand boven het hoofd zullen houden) is aangesloten of niet, dat doet er niet toe. En of hij/zij goed of slecht "geschoold" is in alle onzin doet er ook niet zoveel toe. Het geld wordt je onnodig uit de zak geklopt en de alle nederlanders die ziektekostenpremies betalen moeten meebetalen voor deze onzin! Schandalig. Zeker gezien het feit dat bijvoorbeeld vervoer voor ouderen/zieken naar een ziekenhuis amper nog vergoed wordt! En als je hoofdpijn hebt en wat naalden in je wilt laten steken wordt het vergoed. Erg jammer.

label.Geplaatst op 2004-10-05 19:56:31


ik wil niet zeggen dat er bewijzen zijn dat het 'werkt', maar er zijn wel degelijk mensen bij wie de reguliere zorg niet helpt, en het dan in het alternatieve circuit zoeken en dan wel degelijk verbetering merken. Of het alleen het geloof is dat het helpt of dat er toch iets is, de klachten verminderen of verdwijnen bij hun toch. En daar hebben de meesten ook best wel wat geld voor over. Ik wil wel even zeggen dat ik ook zeker niet wil zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat het werkt, maar toch, ik ben er zeker niet tegen. groetjes sandra

label.Geplaatst op 2004-10-07 19:41:13


Daar heb je in principe ook wel gelijk in. Er zijn echter een aantal "maars" die vrij zwaar wegen. 1. Dat de (reguliere) geneeskunde lang niet op iedere klacht een antwoord heeft, dat klopt. Dat is echter geen argument om rare dingen te gaan doen in de alternatieve sferen. 2. Aangezien we weten dat het gewoon niet werkt, is het gewoon kwakzalverij en pure oplichting. Enkel gebruik maken van een placebo-effect is geen geneeskunde. Daarnaast is het placebo-effect van nogal wat factoren afhankelijk en kan het effect varieren, waardoor het behandeleffect absoluut niet gegarendeerd is. 3. Ander probleem is dat mensen weg blijven bij iemand die er wel verstand van heeft (een arts) en daardoor mogelijk te lang met een wel behandelbare aandoening door blijven lopen. Dat hoeft uiteraard niet altijd per se dodelijk te zijn, hoewel dat wel kan (bv sylvia millecam). 4. Nog een probleem, zeker in het kader van vage buikklachten, is dat mensen te veel rondom hun klachten leven. Na een tijdje moet er ook een soort van acceptatie optreden en te leren leven naast je klachten. Dat kan in sommige gevallen al een behoorlijke winst teweeg brengen. (NB: lees dit NIET als "mensen moeten zich niet aanstellen", zo is dit absoluut niet bedoeld) Het mom "baat het niet dan schaadt het niet" gaat bij alternatieve geneeswijzen absoluut niet op. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat de inspectie voor de volksgezondheid hier veel harder tegen moet optreden. Ook is het te zot voor woorden dat verzekeraars dit soort activiteiten vergoeden.

label.Geplaatst op 2004-10-09 00:00:53

Naar forum Maag-darm-lever

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren