CTA arrow

Amitriptyline en Lyrica geven gewichtstoename, wie kent dit?

Naar forum neurologie
  1. Geplaatst op 12-04-2007 14:56:07

Voor heftige pijnen, veroorzaakt door een beschadiging aan mijn ruggenmerg in de cervicale (nek-)wervelkolom en twee hernia\'s in de thoracale (borst-)wervelkolom gebruik ik, naast Arcoxia en Amitriptyline, sinds ongeveer 2 mnd. ook Lyrica (helaas nog niet met het gewenste succes). Nu ben ik de afgelopen tijd zo\'n 5 kg aangekomen... Wie kent dit? Alle suggesties om erger te voorkomen zijn van harte welkom. Ik overweeg sterk om met de medicijnen te stoppen, ook vanwege alle andere bijwerkingen (zombie-gevoel) en omdat de pijnklachten helaas ook nog niet veel verminderd zijn. Het positieve van deze medicijnen is, dat ik na lange tijd weer wat kan slapen, maar dat is misschien ook wel op een andere manier te bereiken. Het stoppen met de medicatie doe ik vanzelfsprekend alleen in overleg met de anesthesist. Heeft iemand ervaring met het afbouwen? Dan zijn ook hiervoor de ervaringsverhalen meer dan welkom... Skye

1. Beste Skye,

Vanwege een bacterie die mijn tussenwervelschijf heeft aangetast en hiervoor in 2005, 6 weken voor een antibioticakuur aan het infuus te hebben gelegen, slik ik sindsdien Lyrica en Tramadol.
    Amitriptyline is mij onbekend. Zelf slik ik Lyrica en daarnaast voor de pijn Tramadol. Ik begon met Lyrica 75mg en dit 3 maal daags en Tramadol 50mg ook 3 maal daags. Nu, bijna 2 jaar later, is de dosering diverse malen verhoogd en slikte tot afgelopen januari 2007 op een gegeven moment, 3 maal daags 300mg Lyrica(dus 900mg op één dag) en 3 maal daags 200mg tramadol(600mg op één dag). Dit heeft geleidt dat ik halverwege januari een medicijnvergiftiging heb gekregen en met spoed opgenomen werd in het ziekenhuis. Ik was totaal de weg kwijt en kan mij van de eerste 3 dagen niets meer van herinneren. Wat jouw vraag betreft over gewichts toename, dat klopt. Zoals ik schreef, ben ik half mei 2005 vanwege die aandoening aan mijn rug, opgenomen en onderzocht. Uit een MRI bleek dat ik die ontsteking had en onnoemelijke pijnen had. Of het door de infuus is gekomen weet ik niet maar ik ben toen 35 kg afgevallen. Nu moet ik zeggen dat ik in januari 2005 105 kg woog en tijdens mijn opname in mei 95 kg woog. Na mijn ontslag uit het ziekenhuis, toen de antibioticakuur achter de rug was, zette het gewichtsverlies door tot aan september 2005. Ik woog nog slechts 70 kg en dit bij een lengte van 185cm. Met behulp van een dieetiste, die mij een dieet heeft voorgeschreven, kwam ik weer heel langzaam bij. Maar ook van de aanhoudende pijn in mijn rug kwam ik terecht bij de afdeling Neurologie. De arts van de pijnbestrijding schreef mij Lyrica 75mg en 50mg Tramaol voor Dit heeft ertoe geleid dat mijn gewicht is toegenomen. Op dit moment, en dit sinds afgelopen januari 2007 na mijn opname, gebruik ik nog maar 2 maal daags 2 maal Lyrica á 150mg en 2 maal daags Tramadol á 100mg. Wat mijn gewichtstoename betreft met deze hoeveelheden moet ik zeggen dat mijn gewicht redelijk in de hand te houden is. Op dit moment weeg ik weer 100kg.
    Nog een bijkomstigheid. In 2001 is bij mij suiker ontdekt. Dit had te maken met mijn overgewicht en kreeg dus ouderdoms suiker diabetis 2. Ik slikte hiervoor eerst medicatie en een paar maanden later insuline. Sinds mijn ontslag uit het ziekenhuis 30 juni 2005, heb ik geen verhoogde sukerspiegel meer. Ik slik geen medicatie meer en insuline ook niet. Ondanks dat blijf ik toch diabetispatient.
    Ik hoop dat je met mijn verhaal wat meer duidelijkheid te hebben gegeven wat betreft gewichtstoename bij gebruik van Lyrica.
    MvG,

Gerard

Geplaatst op 20-04-2007 10:09:53

2. Gerard, dank je voor jouw reactie. Jouw verhaal is mij duidelijk. Het lijkt mij een lange, pijnlijke weg... Het is mij alleen niet helemaal duidelijk geworden wat de vooruitzichten zijn... Ik hoop \'goed\'! Hoe dan ook wens ik je heel veel sterkte en kracht toe met jouw genezingsproces!
    Ik hoop eigenlijk nog enkele andere reacties en tips te krijgen over \'hoe de gewichts toename een halt toe te roepen\'... Ook wat betreft \'het afbouwen van Lyrica\' hoop ik nog reacties te ontvangen. Ik wacht het rustig af... Skye

Geplaatst op 20-04-2007 12:49:46

3. Hallo Skye

Ik herken je klachten. Ik slik ongeveer een jaar Lyrica (2x 300mg en 4x 40mg Oxicontin) en ben ruim 15kg aangekomen.
    Daarbij heb ik nog steeds last van duizelingen en ik kan soms moeilijk op woorden komen en ben vergeetachtig. De pijn(onderrug en benen) is wel wat doffer geworden in die tijd, maar of op opweegt tegen de bijwerkingen? Door zelfmeditatie heb ik beter geleerd om te gaan met de pijn (ik 'vecht' er niet meer tegen en plaats de pijn los van mijn lichaam)
    Ik overweeg nu Lyrica af te bouwen in de hoop dat het gewicht afneemt, want overgewicht helpt nou ook niet bepaald tegen de pijn! (versleten tussenwervelschijven en wervels, van L5/S1 t/m L2)
    Heel erg veel succes en ook anderen: sterkte!

Netteke

Geplaatst op 27-04-2007 11:42:44

4. Hallo Netteke, dank je voor je reactie.

Ik ben het helemaal met je eens, dat een gewichtstoename niet bevordelijk is voor klachten vanuit de wervelkolom. Om die reden ben ik nu, bij wijze van proef, begonnen met het rustig afbouwen van de medicatie. Voor een duidelijke afname van mijn gewicht is het nu nog te vroeg, maar de pijnklachten nemen wel weer toe. Met behulp van \'het aangaan van de pijn\' en visualisatie probeer ik hier goed door te komen. Door de beschadiging hoog in mijn nek (niveau C4,5,6,7) heb ik veel neuropathische pijnklachten (zenuwpijnen). Momenteel wordt bekeken of een operatie van de thor. hernia\'s mogelijk verlichting kan brengen voor de hevige pijn in mijn benen. Ik houd de moed er \'gewoon\' in!

Veel sterkte met jouw proces. Groet, Skye

Geplaatst op 27-04-2007 14:26:16

5. Hallo Netteke en Skye,

In mijn eerste reactie beschreef ik mijn ervaring het gebruik van Lyrica en zijn bijwerking. Ik schreef o.a. dat ik 2 jaar geleden hiermee ben begonnen en dit medicijn mij werd voorgeschreven door de Neuroloog van de Pijnbestrijding. Naar aanleiding van mijn laatste ziekenhuisopname, i.v.m. mijn plotselinge uitval, heeft de Neuroloog mij doorverwezen naar de afdeling pijnbestrijding van het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein. Vorige maand is men begonnen met het injecteren van een vloeistof om de zenuwbanen te blokkeren die de pijn(en) in mijn voeten en onderbenen veroorzaken. Ik moet zeggen, na deze eerste injectie, dat er enige verbetering te constateren was. Helaas was dit van korte duur, want na ongeveer 1 week kwam de pijn weer terug. Over 2 weken krijg ik de tweede injectie, want deze kuur wordt aan de hand van de resultaten 5 keer herhaald. Zodra ik merk dat deze kuur helpt, laat ik het U beiden weten. Het is wel zo, dat ik het gebruik van Lyrica aan het afbouwen ben, i.v.m. de bijwerking(gewichts toenamen).

MvG,

Gerard

Geplaatst op 04-05-2007 10:48:29

6. Hallo Gerard,

Wat een vervelende ontwikkeling, die uitvalsverschijnselen!
    Ik heb, zoals ik in mijn vorige bericht ook al aangaf, alle medicatie, dus de Arcoxia, de Amitriptyline en de Lyrica geleidelijk aan afgebouwd. Inmiddels was mijn gewicht sinds ik met deze medicatie in november gestart ben tot bijna 9 kg meer opgelopen. Ik had al op aanraden van mijn vriendin, die dietiste is, geprobeerd met Slimfast af te vallen, maar dat heeft niets geholpen. Omdat de pijnen en het uitval ook niet erg verminderd waren, heb ik tot deze afbouw besloten. Dit is mij niet goed bekomen. Met de medicatie sliep ik na maanden gelukkig weer en dat ervaarde ik toch als het allermoeilijkst. Nu ik ben gestopt met de medicijnen en het ook uit mijn systeem is, komt alles weer in zijn volle hevigheid terug!!! Vannacht was het echt vreselijk! In overleg met de huisarts en de anesthesist heb ik nu toch besloten om alle medicatie weer te hervatten. Ik heb binnenkort een afspraak in een ander UMC en hoop, dat ze mij daar wel kunnen helpen. Zenuwblokkades zijn volgens de anesthesist in mijn geval niet mogelijk. Naast de beknelling door de hernia\'s heb ik ook een aanzienlijk litteken hoog in het ruggenmerg en dit veroorzaakt ook een groot deel van de neuropathische pijnen (=zenuwpijnen). \"U zult er mee moeten leren leven\", is mij kort geleden nogmaals gezegd! Er zit voor nu niets anders op dan te hopen, dat ik binnen afzienbare tijd geopereerd kan worden, want de kans dat door de beknelling van het ruggenmerg in de borstwervelkolom opnieuw een deel blijvende schade oploopt, kan nu niet worden uitgesloten... Tot dat dit het geval is zal ik de medicijnen \'gewoon\' moeten blijven gebruiken!
    Verder ben ik sinds kort gestart om 2 x per week een fruit- of yoghurtdag te houden. Zo hoop ik mijn gewicht toch snel weer op de juiste hoeveelheid te krijgen en te houden. Er is na een week al bijna 4 kg af... Waarschijnlijk hield ik ook veel vocht vast.

Gerard, ik hoop dat jij wel veel baat zult gaan hebben bij de zenuwblokkades en wens je heel veel sterkte! Skye

Geplaatst op 04-05-2007 18:19:00

7. hoi,

ik ken helaas ook veel gewichtstoename.
    Na een opname in een ziekenhuis zag ik tot mijn stomme verbazing dat ik meer dan 10kg.!!! aangekomen was. Ik zat op 58 kg. toen was het 69 kg. Ik kan doen wat ik wil, ik eet minder, let erg op wat ik eet, probeer nog te sporten maar alleen fietsen is voor mij beperkt mogelijk.
    Het was voor mij nooit geen probleem om dit gewicht te houden, dus het moet wel van de medicatie komen.
    Ze zeggen dat anti deprissiva sowieso al gewichtstoename kan geven, maar ik heb negatieve ervaringen met amitriptyline, het werkt bij mij averechts, het moet je stemming verbeteren maar dat deed het bij mij niet, ik werd van dit middel erg depressief, dus als pijnstiller kan ik dit middel al niet verdragen.
    Ik verdroeg lyrica helaas ook niet, ik had neurontin (gabapentine) tot de neuroloog mij vroeg of ik het nieuwe middel lyrica wou proberen.
    Helaas ook problemen, misselijk, niet lekker voelen, dus ik moest wel terug naar mijn vorige middel.
    Hier staat ook in de bijsluiter dat het misschien gewichtstoename kan geven.
    Ik gebruik hiernaast ook opiaten (morfine e.d.) maar ik denk niet dat het hier van kan komen.
    Als je zonder die medicijnen kan is dat mooi meegenomen, ik heb na een schaatsongeluk waarbij ik erg ongelukkig terechtkwam, (met mijn hoofd tegen een betonnen brug waarbij ik achterover viel en 3 kwartier bewusteloos lag) ik schaatste nl. erg hard op noren en weg mijn mooie leventje in 1 tel.
    Ik kan helaas niet zonder al dat rotspul, de anesthesioloog heeft van alles gedaan maar is uitgekakt en dus blijf ik vastzitten aan dat spul. Ik probeer van alles te doen, fietsen gaat nog met een trapondersteuning van 50% en probeer geen dingen te eten met veel kcal. maar helaas, het zet geen zoden aan de dijk.
    Ik heb die kilo's nu maar geaccepteerd, maar probeer niet nog meer aan te komen!
    Succes met wat jij gaat proberen, ik hoop dat het je lukt, laat 's van je horen of het inderddad gelukt is om weer van die kilo's af te komen.

Geplaatst op 05-05-2007 18:47:46

8. Sorry, maar ik had het eerste bericht alleen nog maar gelezen, maar wat een herkenning, zenuwblokkades die eerst wel helpen en dan bij mij na 2 weken weg het resultaat. Ik loop al 10 jaar met de pijn.
    Laatste tijd werd ik in het EMC behandeld, waar een geweldige arts zit en die alles in het werk heeft gestoken om mijn pijn klein te krijgen.
    Helaas.
    Na een val op het ijs tijdens schaatsen waardoor ik tegen een betonnen brug aanvloog en achterover kukelde en 3 kwartier bewusteloos raakte, heb ik hevige pijnen.
    Nog steeds heb ik problemen, het noodlot slaat ieder keer weer toe, omdat je lichaam niet op tijd reageert door de medicijnen pas als het al heel ver heen is.
    Ook medicijnvergiftiging gehad.
    3 keer in het ziekenhuis gelegen voor een longontsteking.
    Veel slijtage, de lumbale wervels, mijn knie, wat nu heel erg pijn gaat doen.
    Op het moment tot 2 keer toe een slijmbeursontsteking, wat zich pas openbaarde toen het veel pijn deed.
    Dus dinsdag eerst naar de orthopead voor die slijmbeursontsteking, 2 keer gespoten door de huisarts, helaas de laatste keer verkeerd en voor de knie naar een kliniek die erg bekend staat nl. medinova voor mijn knie..

Veel sterkte allemaal en succes met het evt. afslanken met z'n allen staan we sterk.

Geplaatst op 05-05-2007 21:42:56

9. Hallo Josefien,

Ik heb, zoals ik al schreef nu besloten om het 'noodzakelijk kwaad' (de medicatie) maar 'gewoon' te accepteren en ga daarnaast met de fruit- en yoghurt dagen proberen om mijn gewicht onder controle te brengen en te houden... Ik heb geen andere keus!!! Ik ben nu al ruim 4kg afgevallen en zal laten weten wat de combinatie van deze twee (medicatie en dieet) voor mij doen. Groetjes Skye

Geplaatst op 06-05-2007 13:45:22

10. hoi,

Ook ik pak het aan, ik baal ervan als ik altijd maat 38 gedragen heb en waarvan ik nog leuke kleding heb, het opeens niet meer aan kan.

Het is mij al 2 dagen gelukt om op yoghurt en fruit en 3 bruine boterhammen te leven.
    Ik kan heel goed doorzetten als het moet.
    Kreeg mijn gewicht ooit 's heel makkelijk op 49 kg. mede door omstandigheden, wat verscheidene jaren ook zo is gebleven. Ik ben 1.70m.
    Wat ook goed wil helpen is nl. groentesalade bij het warme eten doen.
    Ook dat vind ik lekker.
    Ook heb ik jaren, omdat de pijnstillers niet afdoende hielpen, een beetje wijn bij de medicatie gedronken om het effect te versterken.
    Dat is nu niet meer nodig.
    Jullie weten dat paracetamol bij de medicatie versterkend werkt?
    Ik gebruik zelf 3 x 2 paracetamol/codeine 500/20mg.
    Ik heb een internet apotheek en deze paracetamol wordt wel vergoed, normale paracetamol niet.
    't Wordt keurig thuisbezorgd en krijg er ook uittreksels bij van wat de medicatie is, hoe lang enz.

Succes.

Geplaatst op 06-05-2007 15:45:49

Wist je dat?

Het tegenwoordig ‘hot’ is om bij een privékliniek een total body scan te laten maken? Een total body scan is een preventief onderzoek van het gehele lichaam. Om je lijf onder de loep te nemen onderga je MRI-scans, CT-scans, bloed- en urineonderzoeken. Aan de hand daarvan kan dan worden bepaald of je iets ernstigs onder de leden hebt. Wil je zo’n scan laten maken? Let dan goed op of je zorgverzekeraar het vergoedt. Dit is meestal niet het geval.

Kijk hier voor CT-scan en MRI-scan

Wist je dat?

CT-scan

Het tegenwoordig ‘hot’ is om een privékliniek een total body scan te laten maken? Een total body scan is een preventief onderzoek van het gehele lichaam. Om je lijf onder de loep te nemen onderga je MRI-scans, CT-scans, bloed- en urineonderzoeken. Aan de hand daarvan kan dan worden bepaald of je iets ernstigs onder de leden hebt. Wil je zo’n scan laten maken? Let dan goed op of je zorgverzekeraar het vergoedt. Dit is meestal niet het geval.

Kijk hier voor CT-scan en MRI-scan.