CTA arrow

Vitamine B6 teveel

Naar forum neurologie
  1. Geplaatst op 02-02-2008 08:01:15

Ik heb last van tintelende handen en voeten, pijnscheuten en pijn aan de bal van mijn voet als ik langere tijd stilsta.
    Bij de dokter is geconstateerd dat ik teveel vitamine B6 heb. Nu is het alleen de vraag hoe ik daar aankom, volgens verschillende sites kan dit alleen als je teveel voedingssupplementen slikt maar dat doe ik niet, hooguit een multivitamine waarvan ik er 1 per dag slik terwijl je er 2 mag hebben. Heeft iemand hier ervaring mee ?

1. Vitamine B6 is evenals alle vitamine uit het vitamine B complex water oplosbaar.
    Pyridoxine(B6) zorgt samen met foliumzuur (B11) en vitamine B12 voor de opname van ijzer (HB) door het lichaam en het is betrokken bij de vorming van rode bloedcellen.

Een verhoogd B6 komt idd niet vaak voor, wel een tekort daarom is er ook niet veel over te vinden.
    Maar alles is verklaarbaar zeg ik dan altijd maar.

Zelf heb ik een vitamine b12 tekort, als je dat hebt behoren de andere vit. B\'s regelmatig getest te worden
    Is dat bij u ook gebeurd?
    Zo niet zou ik de volgende bloed waarden zeker laten testen
    alle vitaminde B\'s dus ook B1 t/m B6 B11 en B12 en ijzer (HB)
    Het kan in ieder geval geen kwaad om deze waardes te laten testen, al is het alleen om uit te sluiten.

Groetjes,
    Paula

Geplaatst op 24-02-2008 12:02:51

2. bedankt voor je reactie paula, ik ben vandaag naar de neuroloog geweest en een EMG laten doen, daaruit bleek dat mijn gevoelszenuwen niet goed werkte, nu moet uitgezocht worden waardoor dat komt, het kan door het teveel aan B6 komen daarom is er opnieuw en nu heel uitgebreid bloed geprikt, ook op B12, hopelijk komen ze er snel achter waardoor dit komt. groetjes Ingrid

Geplaatst op 19-03-2008 18:34:54

3. Hoi Ingrid,

Het is al weer een tijdje geleden dat je je eerste berichtje hier schreef maar ik was benieuwd hoe het nu met je ging en of ze wat hadden gevonden in je bloed of andere onderzoeken?

Ik hoop dat dit berichtje nog bij je aan komt.

Groetjes,
    Paula

Geplaatst op 08-06-2008 18:12:24

4. Goedendag,

vandaag ben ik jullie berichten tegengekomen over een verhoogd vitamine B6 gehalte. In de maanden februari en maart ben ik een aantal weken ziek geweest. Het was geen griep/koorts, maar ik voelde me erg eng, trilde, had het warm, verhoogde hartslag. Voor onderzoek in het ziekenhuis gelegen, maar daar werd niets gevonden. Vervolgens bleef er een verwijzing naar de psycholoog over (wat kunnen ze anders nog doen he). Daar geloofde ik niet in, dus ben meerdere malen terug gegaan naar de huisarts. Na een bloedtest bleek mijn vitamine B6 verhoogd te zijn, namelijk 143 ipv. maximaal 110. Vreemd, want ik slik geen vitamines en ben zelf dietist van beroep. Desondanks ben ik op mijn voeding gaan letten. Toen ik terugkwam van vakantie heb ik de waarde opnieuw laten testen, en nu was deze 216!! Onverklaarbaar dus. Een overschit schijnt schadelijk te zijn voor je zenuwen. Helaas hebben een aantal artsen nog nooit te maken gehad met een verhoogd vitamine B6.
    Dinsdag ga ik weer voor een afspraak, want ik maak me toch wel zorgen. Ik betwijfel of er oplossingen voor bestaan?

Kan wie dan ook reageren op dit bericht? Paula misschien? Ik sta open voor alle reacties.

Geplaatst op 22-08-2008 13:59:55

5. Beetje laat, maar ik lees het nu pas.
    Hoe is het met je andere B-vitamines?

Geplaatst op 06-10-2008 14:40:39

6. Hallo Anneke,

de andere waarden van vitamine B zijn normaal, dus niet verhoogd zoals vitamine B6!

Groetjes Larissa

Geplaatst op 06-10-2008 14:45:50

7. Ik weet er geen verklaring voor, helaas.
    Miss een vraag voor een internist
    Maar dan nog is het vreemd, over een b6 tekort kun je wel wat vinden maar niet aan een overschot.
    Ik heb ooit een keer ergens gelezen dat er bijv in haargroeimiddel heel veel b6 zit
    Maar volgens mij neem je geen andere middeltjes waar het in zou kunnen zitten toch?
    Je zit wel in een heel lastig pakket, omdat niemand je hier wat over kan vertellen.
    Ik heb nog wat boeken liggen over vitamine en mineralen maar daar hebben ze het ook alleen maar over tekorten en waar het inzit enz,
    Veel sterkte is je zoektocht.

Larissapetri, laat je niet en nooit wijs maken dat het tussen je oren zit, dat krijgen de mensen met een b12 tekort ook vaak te horen, dit zeggen ze als ze er niet meer uitkomen en niet weten te hoe te bahandelen.
    Bovendien is het in het bloed aantoonbaar.

Groetjes Paula

Geplaatst op 06-10-2008 17:53:42

8. ik heb de zelfde klachten. Gevoelloosheid in benen en voeten en krachtsverlies bij het sporten. Ben door de molen gegaan. Een EMG, longfoto's en een hele boel bloedtests. Zenuwgeleiding is niet ok.
    Alle bloed waarden waren ok, alleen B6 te hoog. Net onder 5000 (norm is in de buurt van 100!).

Volgens de dokter komt het door de vitamine pillen die ik slik (1 vitaminstore multivitamine pil per dag. wel al meer dan een jaar of 10 denk ik). Zelf vraag ik me af of de analyse klopt, en of er niet een andere reden is voor de veel te hoge B6 waarde??

De klachten zouden na enige tijd vanzelf moeten verdwijnen, maar zijn nu, 3 maanden nadat ik gestopt ben met de vitamine pillen, nog helemaal niet weg.

Ik ben wel benieuwd of er ervaringen zijn hoe lang het duurt tot de problemen weg zijn

Geplaatst op 07-10-2008 21:27:58

9. vince,

Naar mijn weten zijn alle B'tjes wateroplosbaar dus als je teveel zou krijgen dat je t ook zou moeten uitplassen.
    De bovengrens dat iemand per dag mag hebben is 25 mg
    (http://www.vitamine-info.nl/vitamine_b6)

Als dit niet zo is moet iemand mij maar verbeteren.
    Ik vind het alleen wel vreemd dat je zo hoog zit en vind het niet vreemd dat de geleidingstest niet oke is.
    Een verhoging kan schade toe brengen aan het zenuwstelsel. Heb je ook zenuwpijn in je benen en miss zelfs armen?

Vreemd dat er bij de medici niks over bekend is maar dat er hier er zich toch zo al 3 melden.

Groetjes,
    Paula

Geplaatst op 07-10-2008 23:19:58

10. Vitaminstore Multivitamine tabletten bevatten 20mg. 1000% ADH volgens het etiket. Ik ben al bij de Vitaminstore langs geweest om te vertellen dat ze eigenlijk een waarschuwing op het etiket zouden moeten zetten.

ik vind die hoge bloed waarde ook vreemd trouwens. Soms denk ik dat er een andere oorzaak is van die afwijking. Vindt het een beetje vreemd dat zo'n extreme waarde zou kunnen komen van voeding of supplementen.

Zenuwgeleiding was 15% onder de norm. Geen problemen in de armen en ook geen zenuwpijn.

Schade aan de zenuwen zou vanzelf moeten herstellen, zei de neuroloog. Ik hoop het maar..

Geplaatst op 08-10-2008 19:28:50

Wist je dat?

Bevolkingsonderzoek darmkankerDe ontlastingstest uit het bevolkingsonderzoek naar darmkanker kan aantonen dat er bloed in de ontlasting zit? Dit kan bijvoorbeeld duiden op darmkanker. Een coloscopie wordt dan gedaan om een diagnose te kunnen stellen. Het bevolkingsonderzoek maakt het mogelijk om darmkanker in een vroeg stadium te ontdekken en te behandelen. Hiermee kan darmkanker worden voorkomen. Meer hierover lees je in het dossier Bevolkingsonderzoek naar darmkanker op Gezondheidsplein.nl.

Wist je dat?

Mammografie

Direct na een borstamputatie een borstreconstructie kan worden uitgevoerd tijdens dezelfde operatie? Vrouwen bij wie de borst moet worden verwijderd, bijvoorbeeld bij borstkanker, kunnen kiezen voor zo’n 2-in-1 operatie. Er wordt dan direct nadat het borstweefsel is verwijderd een prothese of een tijdelijke ‘ballontje’ geplaatst die het huidweefsel oprekt voor een toekomstige prothese. Het voordeel van zo’n dergelijke borstreconstructie is dat het lichaam sneller hersteld.

Lees meer over de behandeling van borstkanker