© 2024 solvo B.V.

Bril of lenzen?

hallo iedereen, Ik heb de afgelopen maanden wat hoofdpijnklachten gehad en mijn ouders hebben me toen aangeraden om mijn ogen bij de opticien eens op te meten. hieruit bleek dat ik een lui oog had. Nou ben ik dus over een weekje jarig en word ik dus 15. Mijn ouders hebben bij de opticien een bril besteld. nou zouden eventuele leeftijdsgenoten of mensen die hetzelfde hebben mee gemaakt wel begrijpen dat het een impact voor je hele leven is... zon bril. Nou was mijn vraag: bestaat er een mogelijkheid om op ten duur lenzen te nemen ipv een bril of op school lenzen en thuis bril? Want ik blijf graag mezelf en dat ben ik dus niet met een bril op. bij voorbaat dank, chris van der ploeg


Hallo Chris, Op dit moment is je uiterlijk heel belangrijk, een bril krijgen op deze leeftijd is ook ontzettend vervelend! Toen ik 19 was, moet ik ook aan de oogcrrectie en ik heb het ook zo lang mogelijk uitgesteld. Ben ook naast mijn bril, lenzen gaan gebruiken. Persoonlijk vond ik ze vreselijk, wat een gepriegel. Veel van mijn leeftijdsgenoten kregen ondertussen ook een bril, en dan ineens pas je er gewoon tussen en heb je de lenzen gevoelsmatig niet meer nodig. Je kunt prima lenzen gebruiken als je dit wilt. Let er wel op dat je je aan het voorschrift houdt. Belangrijk is om te weten dat je ze beste uit kan doen als ze niet nodig zijn. Waarom: Je hoornvlies heeft zuurstof nodig. Hoe langer jij lenzen draagt, hoe minder zuurstof je hoornvlies krijgt. Na 10 jaar krijg je echt last van je ogen, snel irriteren, rood, tranen. Dan ben je blij dat je een bril op hebt. Wees dus wijs in de keuze van je lenzen! Opticiens hebben mooie verhalen over zuurstofdoorlatende lenzen. Die zijn er ook, maar daarom krijgt je hoornvlies wel minder zuurstof dan wanneer je een bril draagt. Op een dag voel je je zelfverzekerd genoeg dat je een bril DURFT te dragen. Dat is het goede nieuws! Succes met je keuzes! Groeten Tjis

label.Geplaatst op 2007-05-01 20:40:16


Hoi Chris, Ik ben op dit moment 28 en kreeg op mijn 14e een bril die ik gewoon niet opzette. Dit terwijl ik toch wel erg slechte ogen heb. Het gevolg was dus dat ik aan de lenzen ging. Ik ben begonnen met zachte lenzen en ik heb nog steeds zachte lenzen. Ik heb overigens nergens last van doe ze in na het douchen en thuis probeer ik mijn bril op te doen..... Dus ik zou zeggen het hoeft niet alleen maar verkeerd af te lopen met lenzen! suc6

label.Geplaatst op 2007-05-22 08:57:03


Mijn dochter is ook bijna 15 en die heeft al vanaf haar negende lenzen...geen enkel probleem als je er maar goed mee omgaat.

label.Geplaatst op 2007-05-22 13:07:01


Hoi Chris, Ik kan me best voorstellen dat je een bril helemaal niets vind op jouw leeftijd! Dat is niet meer als normaal. Op m'n 19e moest ik een bril, maar had hem bijna nooit op met het gevolg dat mijn ogen er echt niet beter op werden. Inmiddels heb ik 10 jaar lenzen, dat bevalt prima. Naast mijn lenzen heb ik ook een bril, als ik 's avonds niet meer weg hoef zet ik die op, is ook wel eens lekker hoor. Het belangrijkste is wat hiervoor al is gezegd: ga heel zorgvuldig met je lenzen om en laat je ogen regelmatig controleren!

label.Geplaatst op 2007-05-30 20:16:14

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren