© 2024 solvo B.V.

Droge ogen

Sinds een maand of vier heb ik erg veel last van pijnlijke ogen. Volgens de oogarts heb ik \"droge ogen\". Ik wordt er af en toe helemaal gek van, ook omdat er blijkbaar geen oplossing voor is. Het lijkt me wel fijn om eens ervaringen uit te wisselen met iemand die hetzelfde probleem heeft. Iemand interesse?


Ik heb vaak last van mijn ogen, maar ik weet niet zeker of ik echt te droge ogen heb. Waar hebben jullie last van? Jeuk, plakken ze aan elkaar of worden ze rood, tranen ze veel? En op welk moment van de dag heb je er het meeste last van?

label.Geplaatst op 2005-04-07 18:07:33


Er is wel een oplossing voor, als je bij je huisarts aangeeft dat je er heel erg last van hebt kun je duratears krijgen. Volgens mij kan je het ook zo bij de apotheek kopen. Ik heb vaak in de zomer last van droge ogen en gebruik het dan vaak en geloof me het is een opluchting als je je ogen daarmee hebt gedruppeld.

label.Geplaatst op 2004-12-27 16:20:48


Duratears zijn inderdaad lekker om je ogen even te bevochtigen. Ik vind alleen wel dat het van zeer korte duur is! Zorg er in elk geval voor dat je veel drinkt! Sterkte

label.Geplaatst op 2004-12-29 19:05:28


Hoi Inge, Ik kamp al enige tijd met hetzelfde probleem als jij; bij mij is het vooral ontstaan na vier oogoperaties. Een echte oplossing heb ik er nooit voor kunnen vinden, ook kunsttranen hielpen bij mij niet. Totdat ik op een gegeven moment op het middel \\\'Oguvit\\\' stuitte, van de firma Bional (het zijn capsules die je 2xdaags moet innemen). Verkrijgbaar bij de drogisterij. Ik ben het gaan proberen en dacht: baat het niet, dan schaadt het niet, in ieder geval heeft het een natuurlijke samenstelling. En wat schetste mijn verbazing: binnen 3 weken was ik van mijn droge ogen af. Nu weet ik weer wat het is om gewoon met je ogen te knipperen zonder pijn. Misschien is het ook iets voor jou? Het is het proberen waard. Groeten, Xenia

label.Geplaatst op 2005-01-03 14:46:32


Hoi, Sinds een jaar of vier jaar heb ik last van droge ogen. Het is allemaal begonnen met het blijven dragen van contactlenzen, terwijl ik er een allergie voor had ontwikkeld. Daarnaast ben ik ook allergisch voor de huisstoffmijt. Door de jaren heen heb ik veel geleerd over droge ogen. ____ Vlak nadat ik definitief was gestopt met contactlenzen, werd er een allergische conjuctivitis(bindvlies ontsteking) vastgesteld. ___ Mijn linkeroog heeft zich daarna redelijk hersteld, maar in mijn rechteroog zijn daar blepharitis en meibomitis bijgekomen. Dit betkende dat ik last kreeg van schilfervorming op de wimpers van mijn rechteroog, waarna ze allemaal uitvielen. Tevens had ik last van chronische ontstekingen ooglidranden (met name rechtboven) en opstoppingen van de meibom kliertjes (olie produceerde kliertjes onder je bovenste ooglid). Door intensieve verzorging van mijn oogleden zijn de wimpers weer gedeeltelijk teruggekomen, maar nog steeds heb ik last van chronische ontstekingen van de achterkant van mijn oogleden (meibomitis). ___ Mijn dagelijkse behandeling voor mijn droge ogen is als volgt: 1. Blephadosis om mijn oogleden te reinigen. 2. Allergocrom oogdruppels (mast cell stabilizer)(Anti- histamine kan droge ogen veroorzaken) 3. Theratears oogdruppels! 4. Een luchtbevochtiger om de luchtvochtigheid op peil te houden. 5. Zo min mogelijk alcohol en koffie (droogt uit). 6. Zo min mogelijk onnatuurlijke suikers (rustgevend). 7. Een gezond dieet: Veel vette vis, veel groenten (wortelen, brocolli, spinazie, etc.) 8. Omega-3 voedingsupplementen, bijv. van Ameu (visolien werken onstekingsremmend). 9. Zo min mogelijk achter het beeldscherm werken!!! 10. Zorg dat je nek en schouderspieren ontspannen zijn, goed te leren met mensendieck of cesartherapie. 11. Palmeren (handen voor ogen ter ontspanning). ___Verder word ik nog immuun gemaakt voor mijn huisstofmijt allergie, met oralgen druppels. Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Als jullie nog vragen of tips hebben dan hoor ik dat graag! Groeten, Bart

label.Geplaatst op 2005-01-06 23:43:47


Hallo! Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik heb de afgelopen maanden al veel geprobeerd: Duratears, visidic carbogel, Oculotect unidose, Thilo-Tears ooggel, Oculoheel oogdruppels (homeopatisch), omega 3 en ook de Oguvit. Inderdaad ook veel gedronken, veel groenten, noten, vette vis. Helpt allemaal niet zo veel, helaas. Een aantal weken geleden ben ik gestopt met de pil, dit schijnt van invloed te kunnen zijn op droge ogen. Sindsdien gaat het redelijk, maar dat kan toeval zijn.... Naast al deze praktische zaken ben ik ook wel benieuwd hoe andere mensen met deze klachten hiermee omgaan. Ik heb soms best moeite om het vol te houden op mijn werk (ik werk in de gehandicaptenzorg). In periodes dat het slecht gaat heb ik vaak moeite om mijn tijd te vullen, aangezien lezen, t.v. kijken, naar de film en theater, naar buiten gaan, kortom: veel dingen lastig zijn. Hoe is dit voor jullie? Inge

label.Geplaatst op 2005-01-08 14:34:48


Hoi ik heb zelf ook al geruime tijd last van droge ogen. Heb er al bergen over gelezen, veel dingen uitgetest. Verschillende oogartsen gehad (nu eindelijk 1 die veel van droge ogen afweet). Het blijft allemaal behelpen. Resitas (cyclosporine oogdruppels / zalf) heb ik in het verleden geprobeerd (is geloof ik nog niet voor de nederlandse markt goedgekeurd). Daarnaast natuurlijk een aantal oogbevochtigers waarbij ik eigenlijk bij geen 1 echt goede verlichting heb gevonden. \"Omega 3\" olieen lijken wat te helpen, evenals regelmatig drinken (water dan ;)). Alcohol en koffie verergeren de last die ik ervaar. Sinds enige tijd zit ik op prednison oogdruppels om de geirriteerdheid te verminderen. Daarna is de opzet om met vochtdruppels eea onder controle te houden. Bij toeval stuitte ik op dit onderwerp hier. Ben al lid geweest van een aantal forums over specifieke ziekten die droge ogen kunnen veroorzaken (sjogren, schildklier), maar ben helaas nog nergens een plek tegen gekomen specifiek voor mensen met droge ogen. Terwijl er daar toch redelijk veel van zijn. Het is een niet op zichzelfstaande ziekte, dus misschien dat het daar wat mee te maken heeft. In ieder geval heb ik besloten zelf maar wat op te zetten, hopelijk wordt het wat en hebben anderen er wat aan. Voorlopig staat er nog niet veel, maar de plek is er: http://groups.msn.com/drogeogen.

label.Geplaatst op 2005-02-21 16:52:32


Hallo, Ik heb extreme last van droge ogen gehad, Schirmer 2 x 0. Ik kon van de pijn niet langer dan een paar uur slapen, moest dan weer druppelen. Ik droeg dag en nacht speciale lenzen uit het UMC om mijn hoornvlies te beschermen, maar dat was ook zeer pijnlijk. Ik ben ten einde raad naar een chriropractor gegaan, daarna ging het al snel beter. Nu heb ik geen beschermende lenzen meer, noch oogdruppels. Ik denk dat er zenuwen in mijn nek beklemd hebben gezeten. Ik krijg twee wekelijks nog een behandeling. Sterkte en sukses allemaal !

label.Geplaatst op 2005-03-29 22:35:52


ik heb al jarenlang last van droge ogen en glasvochttroebelingen. nu word ik in september in het diaconessenhuis van leiden geholpen aan deze droge ogen. ik gebruik al jaren diverse druppels en volgens de dokter is een wonder dat ik mijn harde lenzen nog in kan houden. ik heb dus bijna helemaal geen traanvocht meer. zij gaat nu een soort plugjes implanteren in mijn traanbuizen. ik vraag me af of iemand hier ook ervaring heeft

label.Geplaatst op 2005-07-20 16:22:00


Hoi Inge Ik heb zelf al langere tijd last van droge ogen. Er zijn bij mijn weten geen Nederlandse patientensites voor mensen met droge ogen. Op een gratis forum site ben ik nu net een forum begonnen om hopelijk wat meer mensen met droge ogen samen te krijgen. Hopelijk is het toegestaan om hier een linkje naartoe te zetten: http://drogeogen.freeforums.org/ Groetjes Patrick

label.Geplaatst op 2007-06-11 20:40:42


Hoi Inge, Ik ondervind er ook veel hinder van in het dagelijkse leven. Door mijn droge ogen verloopt mijn afstuderen uiterst problematisch. Het vergt veel discipline om dingen te laten, zoals beeldschermwerk, veel films kijken, bier, etc. Gelukkig leer ik mezelf steeds beter in de hand te houden (Dat leer je vanzelf als je maar vaak genoeg de fout in bent gegaan). Ik probeer de dingen die ik doe zo ontspannen mogelijk te doen. Verder doe ik veel aan sport, haal \'s ochtends altijd een frisse neus (lees: ogen), en doe zoveelmogelijk relaxte dingen met vrienden. Houd jezelf bezig zou ik zeggen, zoek een leuke hobby/sport. Groeten, Bart

label.Geplaatst op 2005-01-10 17:37:37


heej, Ik heb er ook al jaren last van. Ik kreeg last van droge ogen toen ik 12 was. Ben nu 24 en de klachten zijn er nog steeds. Heb laatste jaren wel veel dingen over geleerd. Net als wat andere mensen hier zeggen is het belangrijk om je vocht gehalte goed op peil te houden. Drink 4-6 liter water per dag, dit kan veel schelen. Probeer idd op te passen met voedingsmiddelen die uitdrogen, zoals koffie, sigaretten, drank etc. In myn geval werden de droge ogen erger als ik moe was, dus s avonds en sochtend. Ik probeer dus zo vit mogelyk te zijn. Iedere dag sporten, wandelen of sauna of turks bad. aan de ene kan kunnen je ogen door sauna uitdrogen, maar het kan ook goed zijn omdat je neus goed doorloopt en zo kan het beetje traanvocht wat je hebt goed doorstromen. Ook gezond eten is belangrijk. En idd oppassen met beeldschermen en vooral s avonds laat tv kyken. Van oogdruppels heb ik geen verstand. Ik heb jarenlang oogdruppels gebruikt (weet de namen niet meer) ivm bindsvliesonsteking. De laatste die ik had was Fuctihalmic ooggel, een soort antibiotica, omdat er een virus onder mn oogleden zat. Deze heeft zeker goed geholpen! Als je last hebt van schilfertjes in je oogleden (blepharitus) kun je deze heel eenvoudig schoonmaken door een wattestaafje in glaasje lauw water te dopen waarin 1 druppel Zwitsal baby-shampoo zit. Hiermee kun je dan langs je oogleden wryven. Myn tips lyken veel op de voorgaande maar het zijn zeker dingen die helpen om de problemen te verzachten.

label.Geplaatst op 2005-01-16 18:27:09


Hoi, bij zit er momenteel zo'n plugje onderin mijn rechteroog (sinds April). Zelf heb ik er weing baat bij, en de laatste tijd heb ik weer erg veel last van een droog oog, omdat ik het ook niet natuurlijk vind aanvoelen ga ik binnenkort vragen of het eruit gehaald kan worden. Je moet er igg. geen wonderen van verwachten, maar het kan het proberen waard zijn. Het lijkt mij trouwen niet verstandig om lensen te dragen met droge ogen, bij mij is het daar allemaal mee begonnen. Gr, Bart

label.Geplaatst op 2005-07-30 15:45:17


Hoi Bart, Op zich wel prettig dat je een beetje hebt uitgevonden wat je kunt doen en laten om de schade te beperken. Ik heb laatst een tijdje een dagboek bijgehouden om te kijken welke omstandigheden voor mij gunstig zijn, maar het lijkt wel of er totaal geen systeem zit in mijn klachten. Dat is wel redelijk frustrerend, maar gelukkig heb ik inmiddels wel ontdekt dat er na een slechte periode vaak wel weer een redelijk goede komt. Wisselt het bij jou ook zo sterk? Ik ben deze week weer met nieuwe homeopathische druppels begonnen: Optilan oogdruppels, ampullen van het merk VSM. Lijkt bij mij beter te werken dan wat de oogarts tot nu toe heeft voorgeschreven, maar volgens mij is dat voor iedereen heel verschillend. groetjes, Inge

label.Geplaatst op 2005-01-13 14:31:11


Hoi! Dank voor je bericht. Fijn om te weten dat ik er meer mensen zijn met deze klachten. Vanaf je 12e al, dat is wel heel erg vervelend. Misschien is een beetje beweging inderdaad ook een goed idee. Ik ben eigenlijk a-sportief, maar daar mag weleens wat verandering in komen. groet! Inge

label.Geplaatst op 2005-01-18 13:45:14


Hoi Ja een beetje meer beweging kan geen kwaad. Net als wat Bart zeg, s ochtends dmv een wandeling een frisse neus /ogen halen helpt wel goed. Vooral boslucht en de natuur is goed. Met fietsen moet je wel weer oppassen want veel wind in de ogen kan ze weer uitdrogen. Hopelijk gaat het snel over bij je, het kan ook zijn dat je er weer overheen groeit. Nu ga ik snel weg achter de pc , want mag niet te lang 8) Groetjes

label.Geplaatst op 2005-01-24 23:10:17

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren