© 2024 solvo B.V.

Doorgezakte voet

Er is onlangs bij mij een doorgezakte voet geconstateerd door de orthopedist. Niet erg of zo, zal waarschijnlijk wel opgelost raken met een steunzool te dragen, maar nu ben ik vergeten te vragen wat de oorzaak daar van kan zijn. Weet iemand dat toevallig? Alvast bedankt!


Sabine, Zelf heb ik al sinds mijn 4e levensjaar doorgezakte voeten (ofwel platvoeten). Loop dan ook al bijna 30 jaar met steunzolen. Zelf heb ik al wel eens bij de orthopeed gevraagd wat hierbij de oorza(a)k(en) kan/kunnen zijn van mijn "slechte voeten". Allereerst: 1) Erfelijk (zoals bij mij), mijn moeder heeft het ook. 2) Veel en landurig staande beroepen (horeca/verzorging) en 3) Het dragen van slechte schoenen met weinig steun, zoals gympen en pumps met (te) hoge hakken. Als bij jou eenmaal steunzolen zijn voorgeschreven, zou je die op maat moeten laten aanmeten & maken bij z'n orthopedisch-intrumentenmaker. Die dingen die je koopt mij de schoenmaker is helemaal niets (bij mij in iedergeval niet). Denk nou niet direct aan die ouderwetse metalen steunzolen die vroeger veel werden gedragen, maar er zijn tegenwoordig hele mooie waar je helemaal niets van ziet in de schoenen. Nog even een tip als je ze laat aanmeten/gaat ophalen, ik weet niet of je ook smalle voeten hebt maar ze worden vaak nog wel eens (te) breed gemaakt laat ze gerust smaller maken! Als je nog wat wilt roep dan maar. Groetjes en succes, Annemarie.

label.Geplaatst op 2005-01-23 17:53:18


Sabine, Leuk dat de steunzolen al zo goed aanslaan. Bij mij was het vaak de eerste dagen spierpijn e.d., omdat de de nieuwe zolen de voeten net even weer in een andere stand zetten dan dat ze stonden. Wat nu het verschil is tussen doorgezakte- en platvoeten? Zelf ben ik geen arts, maar misschien heeft het iets te maken dat de voeten iets platter zijn dan wenselijk of dat alleen de voorvoet is doorgezakt en de voetholte niet? Moet je eens vragen aan de orthopeed als je voor steunzool controle gaat. Groetjes, Annemarie. p.s. wat voor soort steunzolen heb je eigenlijk gekregen, lange/korte en van welk materiaal?

label.Geplaatst op 2005-01-25 20:12:34


Hallo, 3 weken geleden ben ik geopereerd aan een doorgezakte voet. Deze was 10 jaar geleden ontstaan bij een val van een trap. Na 10 jaar(te vergeefs) ziekenhuis bezoeken kwam ik terecht bij Kliniek Klein Rosendael in Velp. De chirurg daar constateerde binnen 3 minuten dat er een pees was afgescheurd aan de binnenkant van mijn voet. Steunzolen zijn voor mij nooit een optie geweest. Mocht je klachten houden, dan zou je eens bij die kliniek kunnen informeren. Groeten, Roland.

label.Geplaatst op 2005-02-18 14:01:01


Sabine, al is het wat laat, toch nog maar een reactie om het draadje te completeren. De termen platvoet of doorgezakte v oet worden door elkaar gebruikt. Er is wel een verschil in soort platvoeten. Zo kan het lentgtegewelf en/of het breedtegewelf doorgezakt zijn. Beiden kunnen naast de al eerder opgevoerde factoren nog andere oorzaken hebben. Het kan inderdaad zijn dat er pezen gerket of gescheurd zijn, maar vaak heeft het ook te maken met te zwakke spieren en de peesplaat die de voetzool ondersteund. Om die te versterken kun je hiervoor een paar eenvoudige oefeningen doen. 1) probeer eens gedurende 5 à 10 minuten per dag (1 minuut oefenen - 1 minuut pauze) om met de tenen een doek of knikkers van de grond op te pakken. 2) rol met de voetzolen (dezelfde manier) over een rond voor voorwerp of ook weer een stel knikkers. 3) ga staande met de voorvoeten op een blokje, hakken op de grond (idem wijze) jezelf opdrukken tot tenenstand (en terug); goed voor kuitspieren, achilles en peesplaat (fascia plantaris) onder de voet. Ik denk dat het versterken van deze regio al veel verbetering teweeg kan brengen. Maar pas op, overdrijf niet om het risico op irritatie of ontsteking te vermijden. Als laatste (maar je bent al bij een orthopaed geweest) als je toch weer klachten zou krijgen of behouden, is een bezoekje aan een podotherapeut vaak ook verhelderend. Groetjes, Arthur.

label.Geplaatst op 2005-03-15 10:16:38


Hoi! Dank je voor je bericht! Die oorzaken die je beschreef lijken wel te kloppen voor mij (behalve dan misschien het staande beroep), en heb intussen mijn steunzolen, ze passen perfect:d. Wat ik me nu nog wel afvroeg, weet je zeker dat een doorgezakte voet hetzelfde is als een platvoet, want mijn orthopeed zei dat ik wel een doorgezakte voet had, maar geen platvoet. Is niet zo belangrijk, maar ben intussen wel nieuwsgierig geworden. Groetjes, Sabine

label.Geplaatst op 2005-01-23 21:22:28


Ik geloof dat ze van foam gemaakt zijn, het is in ieder geval iets schuimrubber-achtig, dus dat zal dan wel kloppen. Ik vermoed wel dat er met 1 van de zolen iets mis is, want krijgt constant blaren op die voet, in tegenstelling tot de andere. Als ik daar binnen enkele weken nog last van heb, zal ik er wel eens mee teruggaan. Groetjes! Sabine

label.Geplaatst op 2005-01-26 20:13:42

Naar forum Orthopedie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren