© 2024 solvo B.V.

(Knie) Retro pattelaire chondropathie

Ik hoop dat iemand mij ook kan helpen. Ik ben 18 jaar en hockey al vanaf mijn 6e jaar. Helaas, toen ik 13/14 jaar was kreeg ik last van mijn rechterknie en vrijwel altijd na het sporten. Vier en een half jaar later heb ik hier nog steeds last van en ben met tussenposes blijven hockeyen. Tot afgelopen jaar, toen werd mijn pijn zo erg dat ik alle beweging stil heb gelegd. Ik fiets nu alleen nog (min. 1,5 u per dag), maar ik merk dat ik bij een hogere inspanning gelijk weer last krijg met trappenlopen, de knie in gebogen houding stilhouden etc. Ik ben bij verschillende fysiotherapeuten, huisartsen en sportarts langs geweest, en die trokken allemaal een andere conclusie en hadden andere oplossingen. Na 4 jaar heeft mijn huisarts me naar de orthopeed gestuurd. Die stelde na een aantal foto\'s van beide knieën vast dat ik last heb van retro pattelaire chondropathie. Hij vertelde me ook (waar ik best wel even van moest slikken), dat hij me eigenlijk niet verder kon helpen. Hij zou de pijn minimaal kunnen verminderen door mij steunzolen te laten dragen (die ik al 3 maanden droeg) en eventueel een knieband tijdens het sporten te dragen. Hij zou me eventueel ook kunnen opereren, maar daar was hij niet enthousiast over. Het resultaat na de operatie is steeds wisselend vertelde hij. De een is er enorm op vooruit gegaan en de ander is niets opgeschoten. Ik ben dus niet van plan mij te laten opereren om vervolgens weer een aantal maanden te moeten revalideren, met geen garantie op slagen. Wel weet ik nu dat ik voorlopig niet (intensief) zal kunnen mee hockeyen, waarschijnlijk zal ik wel een paar trainingen meepakken, maar dat stelt mij toch wel erg teleur. Mijn orthopeed vermeldde wel dat ik er rond mijn 20e waarschijnlijk geen last meer van zou hebben, maar als ik hier sommige verhalen lees van mensen die al 23 jaar last van retro pattelaire chondropathie hebben, schrik ik wel een beetje. Ik zou daarom graag enkele reacties willen hebben van mensen met dezelfde of soort gelijke aandoening als ik heb. Misschien hebben jullie nog tips of adviezen? Dan hoor ik het graag! Groetjes Tessa


hoi tessa het is wel vervelend die pijn en je bent nog jong retropatelaire chondropathie dat is een kraakbeenlaagje aan de achterkant van je knie het kan ook door een kneuzing komen of als er een been een tijd is ingegipst kan ook versleten zijn maar ze opereren niet zo gauw ze gebruiken vaak de vioxx dat is een goede morderne pijnstiller die is niet schadelijk voor de maag maar nou ben je 1,5 aan oefenen dat is mooi maar je mag het ook niet zwaar belasten dus als je thuis fiets dan mag het niet te zwaar zijn je moet met je benen gestrekt fietsen dus de zadel wat hoger zetten en gebruik maar ook voetzooltjes voor de achterkant van de schoen voor het dempen wat zacht aan komt je kan ook regelmatig je been met koud water je been nat maken voor de bloeddoorstroming veel succes afz ap

label.Geplaatst op 2005-02-16 01:52:59


Tessa, Ik heb je in het forum van de orthopedie-site al geantwoord, maar wil hier gezien ook het antwoord van Ap nog een aanvulling op geven. Ik wil hem hierbij niet aan- of afvallen. Zijn uitleg en aanbevelingen zijn glashelder en juist. Op de koelmethode heb ik echter een aanvulling. Wanneer de knie weer opspeelt, is de beste koelmethode het “icen”; je neemt hierbij een (in een washandje gevat ijsblokje en masseert daar gedurende ca 15 minuten voorzichtig in concentrische cirkels op en om de plek. IJsblokje op, nieuwe pakken; maar let wel op, als de plek rood kleurt onmiddellijk stoppen. I.p.v. ijstherapie zou je ook een zgn. ColdPack op dezelfde tijd op de plek kunnen leggen; ben je niet in de gelegenheid om één van deze handelingen te verrichten (locatie/werk) zou je de plek ook in kunnen smeren met Perskindol Coolgel (blauwe tube); werk de zelfde tijd, alleen minder diep en intens. Alleen ben ik het op één punt niet eens (maar dat kan toch; sommige medici verschillen hier ook van mening over) n.l. de pijnstillers. Ik ben er een vervent tegenstander van; en wel om de reden, dat het niets doet aan de oorzaak en alleen het effect ervan (de pijn) verdoezelt. En dat is nu juist wél het gevaar. Pijn is immers een waarschuwing dat er iets mis is en je behoedt voor meer belasting dan verantwoord is. Ik zou het niet doen; geen medicatie en helemaal geen injecties, want het laatste kan nog een bijkomend probleem opleveren, n.l. dat er ook een zenuw wordt geraakt en dusdanig beschadigd dat in enkele gevallen het onherstelbaar blijkt te zijn, tenzij de pijn zo onhoudbaar is dat men er tijdelijk wel toe over moet gaan. Natuurlijk kleven er aan een operatie gevaar van complicaties. Maar door de nieuwere en betere methoden wordt dat steeds minder en zijn vaak operatielittekens veel kleiner. Een second opinion met goede uitleg door arts zou veel kunnen ophelderen. Mijn voorgaand advies geldt dus nog steeds. Sterkte, beterschap en groetjes, Arthur.

label.Geplaatst op 2005-02-17 10:47:23


Beste Tessa, Bij retropatellaire chondropathie is het belangrijk om uit te vinden waardoor de klachten ontstaan zijn. Vaak luxeert of sub-luxeert de patella naar lateraal (schiet uit de kom) door een verkeerde sporing. Dat komt vaak doordat de patellapees te ver naar opzij aanhecht. De St.Maartenskliniek in Nijmegen is een orthopedische kliniek waar men veel ervaring heeft met dit soort afwijkingen. Vraag eens een second opinion.

label.Geplaatst op 2005-02-24 19:53:20


Op de adviezen die tot nu toe zijn gegeven heb ik niet echt aanvullingen: is prima allemaal. Even twee opmerkingen: vioxx werd genoemd als mogelijke pijnstiller, maar dit middel is een paar maanden geleden uit de handel genomen i.v.m. schadelijke cardiovasculaire bijwerkingen. En als laatste (sorry Arthur) even een opmerking over het (niet) gebruiken van pijnstillers. Ik heb het dan niet specifiek over RPCP maar wel over de opmerking van Arthur dat pijn als signaal dient en daarom niet d.m.v. pijnstillers onderdrukt zou moeten worden. Niet iedere pijn heeft een signaalfunctie en niet iedere pijn is dragelijk. Als je overdag niet kunt functioneren door de pijn en/of 's nachts niet kunt slapen, is pijnstilling d.m.v. medicatie wel degelijk geïndiceerd en in mijn ogen zelfs gewenst. Dit is géén pleidooi voor pijnmedicatie, maar een enkele opmerking van iemand die maar al te goed deze nood kent.

label.Geplaatst op 2005-02-18 21:14:06


Wie heeft het hier nog over het gebruik van VOIXX dat is niet voor niets uit de handel genomen, dus bepaald geen aanrader tegen de pijn.

label.Geplaatst op 2005-02-20 14:11:07


Frutsel, geen sorry hoor. Je mag best een (corrigerende) opmerking maken. Maar de reden voor het zeer spaarzaam omgaan met pijnstillers heb ik naar mijn beste weten behoorlijk omschreven en ook dat het in sommige gevallen niet onontkoombaar is; zie mijn zinsnede: “tenzij de pijn zo onhoudbaar is dat men er tijdelijk wel toe over moet gaan”. Ik ben het natuurlijk met je eens, dat bij disfunctioneren of slaaptekort je wel zult moeten, maar liefst van korte duur. Bovendien treedt er anders een gewenningproces op. En dat is ook zeer ongewenst, want dan moet er gestaag op meer en zwaardere middelen worden over worden gegaan terwijl de oorzaak blijft bestaan. Ook daar probeer ik voor te waarschuwen en dus niet alleen het maskeren van het probleem door de pijn te onderdrukken. Ik hoop met deze toelichting nog wat meer duidelijkheid te hebben geschapen. Met vriendelijke groet, Arthur.

label.Geplaatst op 2005-02-18 23:33:32


Arthur, Je hebt gelijk hoor, ik ben ook altijd erg terughoudend met gebruik van pijnmedicatie. Ik las je stukje op een moment dat ik met onder meer een schreeuwende zenuwpijn achter de pc zat en niets had wat de pijn zou kunnen verlichten. Daarbij las ik dus inderdaad stomweg over je laatste opmerking heen. Wel sorry daarvoor dus :).

label.Geplaatst op 2005-02-20 12:41:34


Is OK, Frutzel; ik begrijp het. Groetjes, Arthur

label.Geplaatst op 2005-02-20 14:24:58

Naar forum Orthopedie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren