1 miljoen Nederlanders slikken antidepressiva

In Nederland zijn er zo'n 1 miljoen mensen die antidepressiva slikken en dit aantal blijft stijgen. Reden voor Fonds Psychische Gezondheid om het antidepressivagebruik eens nader onder de loep te nemen.

Het middel wordt voorgeschreven voor het behandelen van verschillende psychische aandoeningen waaronder depressie, angststoornissen en eetproblemen. Fonds Psychische Gezondheid vroeg een aantal mensen naar hun mening over de noodzaak van antidepressiva. Is de mensheid beter af zonder medicijnen of zijn antidepressiva een absolute noodzaak om normaal te kunnen functioneren?

Meer onderzoek nodig

Meer onderzoek is nodig om de beweegredenen voor het gebruik van antidepressiva in kaart te brengen. In opdracht van het Fonds zal psychiater Neeltje Batelaan daarom aan de slag gaan met een onderzoek waarbij zowel huisarts als patiënt wordt gevraagd naar hun motieven om antidepressivagebruik voort te zetten of af te bouwen. Lees hier meer over dit onderzoek en hoe jij eventueel een bijdrage kunt leveren.