70% van longkankers in vroeg stadium ontdekt in proefbevolkingsonderzoek

• Bron: UMCG

Momenteel loopt er een grootschalig proefbevolkingsonderzoek naar longkanker. Doel is na te gaan of de sterfte aan longkanker kan verminderen met behulp van een multi-slice CT scan. Deze techniek kan longkanker opsporen nog voordat er klachten zijn. In de studie is nu 70% van de longkankers in een zeer vroeg en goed behandelbaar stadium ontdekt.

Longkanker is de meest voorkomende doodsoorzaak als gevolg van kanker in Nederland. Vaak is longkanker op het moment dat het ontdekt wordt al uitgezaaid naar andere delen van het lichaam en daardoor in 80% van de gevallen niet meer te opereren. Jaarlijks overlijden in Nederland 6.500 mannen en 2.300 vrouwen aan deze ziekte.