'Aantal longkankerdoden kan omlaag door jaarlijkse screening’

Het aantal longkankerdoden kan omlaag wanneer oudere- en ex- rokers ieder jaar een CT-scan laten maken. Een dergelijke screening zou de overlevingskansen kunnen vergroten, zo blijkt uit een Amerikaans-Nederlands onderzoek.

Het Erasmus MC uit Rotterdam was bij het onderzoek betrokken. In hun onderzoek namen vijftienduizend kettingrokers en ex-rokers deel in de leeftijd tussen de 50 en 74 jaar. De helft van de deelnemers kreeg vier keer een CT-scan, de andere helft niet. Dit leverde tot nu toe positieve resultaten op. Over twee jaar moet duidelijk zijn of die aanpak daadwerkelijk heeft geleid tot een daling van de sterfte aan longkanker.

Vroege diagnose redt levens

De wetenschappers hopen dat de helft van de kankergevallen in een vroeg stadium wordt ontdekt en dat het sterftecijfer hierdoor uiteindelijk met 25% afneemt. De eerste resultaten van het onderzoek, dat werd opgezet op verzoek van een adviesraad van de Amerikaanse overheid, zijn zo gunstig dat de raad adviseert een screening op longkanker in te voeren. Dat gebeurt nu al bij borst-, darm- en baarmoederhalskanker.