Aantal Nederlanders met soa stijgt

• Bron: RIVM

Vorig jaar meldden 113.180 Nederlanders zich bij een soa-poli van de GGD. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van 2010. Onder de geslachtsziekten is chlamydia nog steeds koploper; bij ruim 11% van alle soapolibezoekers werd in 2011 een chlamydia infectie gediagnosticeerd, bij jonge heteroseksuele bezoekers was dit zelfs 15%. Daarnaast is chlamydia ook buiten de soapolibezoekers wijd verspreid, wat de bestrijding bemoeilijkt.

Het aantal Nederlanders met seksueel overdraagbare aandoeningen als chlamydia en syfillus is de afgelopen jaren gestegen. Dat blijkt uit de 'Thermometer seksuele gezondheid' van het RIVM.

Ook het aantal opgespoorde gonorroe-infecties is de afgelopen jaren gestegen. Deze soa komt met name voor bij homoseksuele mannen (8%), maar wordt nu ook steeds vaker bij heteroseksuelen gevonden. Daarnaast neemt de gevoeligheid van gonorroe voor de huidige eerste keus antibiotica af, waardoor de dreiging van resistentie toeneemt, zo laat het RIVM weten.

Syfilis werd vorig jaar minder vaak geconstateerd (476 keer, een daling van 5 procent). Ook hepatitis B loopt terug. Dit komt mogelijk door vaccinatie.