Aanwijzingen beschermende werking knoflook tegen kanker

De onderzoekers wijzen erop dat de resultaten moeten worden beschouwd als aanwijzingen voor een beschermende werking van knoflook, maar dat verder onderzoek nodig is voordat definitieve conclusies getrokken kunnen worden.

De resultaten van zes eerder uitgevoerde studies werden bijeengevoegd, wat een te klein aantal is voor harde conclusies. Wel zijn er sterke aanwijzingen voor een verband tussen knoflookconsumptie en het ontstaan van kanker, en dan met name maag- en darmkanker.

Knoflook behoort tot de familie van de ui en wordt al duizenden jaren gebruikt als een voedingsmiddel met een geneeskrachtige werking. Knoflook bevat vitamine A en C, kalium, fosfor, zwavelhoudende componenten, selenium, en een aantal aminozuren.

Een van de zwavelhoudende stoffen in knoflook is allicine, waarvan dierexperimenten al hebben aangetoond dat het een beschermende werking biedt tegen kanker. Allicine is alleen aanwezig in verse knoflook, en slecht in minimale hoeveelheden in knoflooksupplementen. Supplementen hebben dus niet een vergelijkbare beschermende werking tegen kanker.