Actie rondom herpes genitalis

Van 17 t/m 23 november is het voor het vierde achtereenvolgende jaar Internationale herpesweek. Over de gehele wereld zal er in deze week extra aandacht zijn voor herpes genitalis. In Nederland grijpt de Stichting soa-bestrijding deze week aan om mensen te informeren over deze soa; zowel mensen met herpes genitalis als iedereen die meer van deze soa wil weten. Verder krijgen huisartsen en apothekers ondersteuning in de informatievoorziening naar patiënten.

Vanaf 18 november is de website www.herpesinfo.nl actief met informatie over herpes genitalis, zoals de klachten, de preventie en de behandeling van klachten. Ook ervaringsverhalen van mensen met herpes hebben een plaats op de site. De bezoeker kan doorlinken naar www.hiso.nl. De Herpes Informatie en Support Organisatie biedt hier een forum waar mensen met herpes hun ervaringen en vragen kwijt kunnen.

Naar schatting lopen 12.000 mensen jaarlijks herpes genitalis op in Nederland. Zo'n 8 procent van de Nederlandse bevolking heeft antistoffen in het bloed tegen het herpes simplex virus type 2 (HSV-2), het virus dat in de meeste gevallen herpes genitalis veroorzaakt. Een beperkt aantal mensen heeft daadwerkelijk klachten. Het probleem bij de preventie van herpes zit vooral in het feit dat veel dragers van het virus niet weten dat ze het hebben.

Te horen krijgen dat u herpes genitalis heeft, roept in eerste instantie veel vragen op: "Hoe heb ik het gekregen?" "Hoe zit het met de besmettelijkheid?" "Wat kan ik tegen een aanval doen?" Pas later dringt vaak goed door wat leven met herpes genitalis inhoudt; het virus blijft voor altijd bij u en kan af en toe de kop opsteken in bijvoorbeeld de vorm van blaasjes, zweertjes of sneetjes op of rondom het geslacht. In plaats van medische vragen komen er vragen op het psychologische vlak, zoals "Hoe vertel ik het aan mijn (toekomstige) partner?"