Antibiotica overbodig bij oogontsteking

Bij een oogontsteking is het niet langer nodig om een antibioticum voor te schrijven. Dat werkt namelijk niet beter dan een placebo, wijst onderzoek van huisarts Remco Rietveld uit. Mede op basis van zijn onderzoek heeft het Nederlands Huisartsgenootschap (NHG) de richtlijnen voor de behandeling van oogontsteking aangepast. Op 6 december promoveert Rietveld bij het Academisch Medisch Centrum bij de Universiteit van Amsterdam.

Ruim driekwart van de patiënten met een oogontsteking (conjunctivitis) kreeg tot voor kort van zijn huisarts oogzalf, -druppels, of -gel met een antibioticum - meestal fusidinezuur - voorgeschreven. In de huisartspraktijk werd de werkzaamheid van deze behandeling echter nooit vastgesteld. Remco Rietveld testte de effectiviteit van dit middel in 25 huisartspraktijken in Alkmaar en Amsterdam. Patiënten met een oogontsteking kregen een ooggel mee met ofwel fusidinezuur ofwel een placebo (nepmiddel). Na een week was in beide groepen een even groot percentage patiënten genezen. Ook in de duur van de klachten was geen verschil. 'De slijmvlieslaag van het oog is de eerste barrière tegen indringers en die kan de infectie bestrijden,' zegt Rietveld. 'De meeste patiënten genezen vanzelf binnen één of twee weken.'

Zowel bacteriën als virussen kunnen oogontsteking veroorzaken. Volgens Rietveld laten zijn onderzoeksresultaten de mogelijkheid open dat patiënten die besmet zijn met een bacterie, wel énige baat hebben bij een antibioticum. Daarom is het belangrijk om onderscheid te maken tussen bacteriële en virale conjunctivitis.