Behandeling bloedvatvernauwing in nieuwe fase dankzij ontdekking

Levensbedreigende (orgaan)ziekten kunnen in de toekomst behandeld worden door middel van stamceltherapie. Daarbij wordt de stamcel gestuurd om buiten het lichaam uit te groeien tot een nieuw bloedvat of vorming van nieuwe kleine bloedvaten en weefselherstel te creëren. Oftewel: een therapie waarbij cellen instructies gegeven kunnen worden. Onderzoek van medisch bioloog Guide Krenning van het Universitair Medisch Centrum Groningen leidde tot deze methode.

De techniek om orgaanherstel met behulp van stamcellen te creëren, bestond al. Krenning ontdekte echter dat stamcellen niet per definitie als bouwstenen hoeven te fungeren waarbij ze beschadigd weefsel herstellen. De cellen kunnen een orgaan ook aanzetten tot herstel. Deze ontdekking is van belang voor bijvoorbeeld therapie van bloedvatvernauwing. Tot nog toe wordt een bloedvat uit het lichaam gebruikt, of een kunststof buisje dat het bloedvat vervangt waar de vernauwing zit. Nadelig hierbij is dat het eigen bloedvat vaak ook door ziekte is aangetast en dat het kunststof buisje vaak ook langzaamaan dichtslibt zodat er op termijn wederom een vernauwing ontstaat.

Door de nieuwe therapie waarbij stamcellen worden aangestuurd zou dergelijke problematiek voorkomen kunnen worden. De stamcellen uit het bloed van de patieënt zouden in het zieke orgaan kunnen worden geïnjecteerd waar vervolgens nieuwe haarvaten ontstaan. De aanmaak van nieuwe haarvaten zorgt weer voor herstel van het orgaan.

Het onderzoek van Krennings biedt veel inzicht in het proces van stamcellen en hun sturing van weefselregeneratie; zoveel dat men de instructies die stamcellen geven aan het beschadigde weefsel kan imiteren om weefselherstel te bevorderen.