Behandeling reuma kan in veel gevallen goedkoper

De behandeling van reuma kan in veel gevallen goedkoper. Veel reumapatiënten krijgen teveel medicatie, terwijl ze met lagere doseringen of zelfs zonder medicatie ook prima behandeld kunnen worden. Dat blijkt uit onderzoek van de Sint Maartenskliniek in Nijmegen.

In het onderzoek werd voornamelijk gekeken naar de vorm reumatoïde artritis, ook wel bekend als gewrichtsreuma. De deelnemers aan het onderzoek hadden milde klachten en werd hiervoor behandeld met biologische medicijnen.

Medicijngebruik afbouwen

De helft van de deelnemers volgde de normale behandeling, terwijl bij de andere helft de tijd tussen het toedienen van de injecties elke drie maanden werd verlengd. En als in deze groep de klachten niet toenamen, dan werd het middel zelfs helemaal gestopt (totdat de aandoening weer opspeelde).

Lagere dosering afdoende

Het bleek dat 20% van de patiënten uit de laatste 'afbouw-groep' helemaal zonder medicijnen kon functioneren, terwijl bij nog eens 40% een lagere dosering afdoende was. Bij de overige patiënten moest de dosering gelijk blijven zoals die al was. Deze bevindingen impliceren dus dat de veel mensen vaak minder medicijnen nodig hebben. Hierdoor is er ook minder kans op bijwerkingen en scheelt het geld. Volgens de onderzoeker zou het afbouwen van medicijnen landelijk tot een besparing van vijftig tot honderd miljoen euro kunnen leiden.