Betere kankertherapie door kennis van antistoffen

Het werkingsmechanisme van antistoffen in hun bestrijding tegen kanker, is nu in kaart gebracht door Nederlandse onderzoekers. Deze kennis maakt het mogelijk om effectievere antistoffen tegen kanker te ontwikkelen.

Er bestaan bepaalde soorten antistoffen die heel specifiek aan bepaalde kankercellen, bijvoorbeeld borstkankercellen, kunnen binden. Vervolgens worden deze kankercellen gedood en opgeruimd door ons afweersysteem. Het behandelen van kanker met deze antistoffen slaat echter nog niet bij alle patienten aan. Met het Nederlands onderzoek werd daarom meer kennis vergaard van het werkingsmechanisme van deze stoffen, zodat de kankertherapie hierdoor mogelijk verbeterd kan worden.

Elektronenmicroscoop

Voor het onderzoek werd een elektronenmicroscoop gebruikt, welke heel nauwkeurig verbindingen tussen cellen en antistoffen kan bekijken. Het onderzoek ontdekte dat door op bepaalde plekken in het antistofmolecuul een andere bouwsteen te gebruiken, ze beter beter of slechter binden aan de kankercellen. Het bleek dat wanneer zes antistoffen samen een ring vormden, de ‘opruimingsdienst’ geactiveerd werd.

Kankertherapie doorontwikkelen

De resultaten geven inzicht in de redenen waarom sommige antistoffen minder goed werken tegen kanker. Ook geeft het nieuwe aanknopingspunten voor het effectiever maken van kankertherapie met antistoffen. Testen in het laboratorium hebben al laten zien dat antistoffen die makkelijker een ring kunnen vormen, veel effectiever zijn in het vernietigen van tumorcellen. Deze kennis is een eerste stap voor het ontwikkelen van nieuwe antistoffen om mensen met kanker te behandelen.