Betere zorg voor borstkankerpati

De diagnose borstkanker is een zware belasting. De behandeling van borstkanker is natuurlijk in de eerste plaats gericht op de lichamelijke aspecten. Maar borstkanker en de behandeling daarvan kunnen een enorme invloed hebben op de kwaliteit van leven van de patiënt. Denk bijvoorbeeld aan de relatie met de partner, een verandering van het zelfbeeld of het functioneren op het werk. Het VU medisch centrum heeft nu een instrument ontwikkeld dat de kwaliteit van leven van borstkankerpatiënten kan meten: de Lastmeter.

Mecheline van der Linden, psycholoog in VU medisch centrum, startte met financiële hulp van Pink Ribbon een proef met de Lastmeter en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Patiënten voelen zich beter gehoord, krijgen sneller hulp bij (lichamelijke) klachten en artsen en verpleegkundigen kunnen patiënten meer gerichte zorg bieden.

De Lastmeter is een korte vragenlijst die vrouwen voor elke afspraak in het ziekenhuis invullen. De lijst bestaat uit twee delen. In het eerste deel kunnen de vrouwen invullen hoeveel last ze hebben van problemen, klachten en zorgen. In het tweede deel geven ze aan welke aspecten op lichamelijk, emotioneel, sociaal en praktisch gebied de problemen veroorzaken. Het gaat dan bijvoorbeeld om zaken als 'zorg voor kinderen', 'concentratie' of zingevingsvragen. De vragenlijst zorgt ervoor dat de korte tijd die de patiënt met de arts heeft heel concreet benut kan worden. Bij een te hoge score weet de arts direct dat er iets meer aan de hand is en kan hij samen met de patiënt bekijken welke hulp eventueel nodig zou zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gesprekken met een psycholoog of extra inzet van thuiszorg.

De Lastmeter kan in principe ingezet worden bij elke soort kanker. Het VU medisch centrum voert nu echter alleen een proef uit bij patiënten met borstkanker. Inmiddels is de proef bijna afgerond en wordt het project uitgebreid naar andere afdelingen, waaronder de heelkunde en de medische oncologie. De Lastmeter is onderdeel van de landelijk aanbevolen richtlijn screening van het Nationale Programma Kankerbestrijding. Alle acht universitaire medische centra gaan deze richtlijn de komende jaren invoeren in hun behandeling van kankerpatiënten.