Bewegen en gezonde voeding goed voor overleven van baarmoederkanker

Meer bewegen, gezonde voeding en op een normaal gewicht komen of blijven, zijn belangrijke factoren die de overleving bij baarmoederkanker beïnvloeden. Dat komt naar voren uit onderzoek van gynaecologisch oncoloog Dorry Boll van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, die promoveert op de invloed van leefstijl op verbetering van levenskansen.

Leefstijl van invloed op voorkomen en genezing baarmoederhalskanker

Uit het onderzoek van Doll, waarbij meer dan 30.000 vrouwen betrokken waren, bleek dat de leefstijlaanpassingen niet alleen de overleving van baarmoederhalskanker beïnvloeden, maar ook het voorkomen van de ziekte. Dat geldt in ieder geval voor de groep vrouwen die een vorm van baarmoederkanker heeft met een goede prognose en die goed behandelbaar is. Het grootste gedeelte van de baarmoederhalskankerpatiënten behoort tot deze groep. Slechts een beperkt deel lijdt aan een ongunstige vorm van baarmoederkanker of heeft een ver gevorderd stadium van de ziekte. In deze groep blijkt de sterfte onverminderd hoog.

Overgewicht belemmert herstel na behandeling

Van de vrouwen met goed te behandelen baarmoederhalskanker, blijkt een groot deel te kampen met overgewicht of aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten. Het overgewicht belemmert het herstel na de behandeling van de baarmoederkanker. Deze factoren, die sterk met leefstijl samenhangen, zijn vaker de veroorzaker van overlijden dan de baarmoederkanker zelf. Daarop baseert Boll de krachtige aanbeveling aan gynaecologen om bij vrouwen met baarmoederkanker juist aandacht te schenken aan het bevorderen van gezond gedrag. Gezonde voeding (minder vet en minder suiker), meer bewegen en afvallen tot gezond gewicht beïnvloeden in belangrijke mate de overleving na baarmoederkanker. Daarnaast blijkt ook een goede voorlichting over het belang van een verbeterde leefstijl van belang te zijn om de kans op baarmoederkanker te verminderen.