Beweging vermindert kans op darmkanker

Lichaamsbeweging beschermt tegen darmkanker, benadrukt hoogleraar Maag-, Darm- en Leverziekten Joep Bartelsman van het AMC. Mensen die veel aan sport doen hebben veertig tot vijftig procent minder kans om de ziekte te krijgen dan mensen die nauwelijks bewegen. Bovendien blijkt lichamelijk activiteit in de jaren voorafgaand aan de diagnose een gunstig effect te hebben op de overleving van patiënten die toch darmkanker ontwikkelen. In vergelijking met inwoners van andere Europese landen zijn Nederlanders echter slecht op de hoogte van het positieve effect van bewegen.

In Nederland krijgen jaarlijks circa 10.000 mensen darmkanker. Bijna 4500 patiënten overlijden elk jaar aan de ziekte. De kans op darmkanker is gerelateerd aan leefstijl: factoren als vetzucht, dieet en de hoeveelheid lichaamsbeweging zijn van invloed. Uit recente studies blijkt dat lichaamsbeweging daarbij veel meer gewicht in de schaal legt dan dieetfactoren als energie-inname en de consumptie van eiwitten, vezels en vet. Mensen die lichamelijk zeer actief zijn hebben zo'n 40 tot 50 procent minder kans op darmkanker dan mensen die bijna niet aan lichaamsbeweging doen. De mate van bescherming blijkt afhankelijk van duur, frequentie en intensiteit van de inspanning. Op grond van deze gegevens wordt een kleine vier uur intensieve sportbeoefening per week aanbevolen, ten minste een half uur per dag. Waarom beweging een beschermend effect heeft is niet bekend.

De meeste Nederlanders weten niet dat lichaamsbeweging de kans op darmkanker kan verminderen. In 2004 bleek uit een groot onderzoek in 21 Europese landen dat Nederlanders het slechtst scoorden op vragen over het verband tussen fysieke activiteit en darmkanker. Overigens gold dat ook voor andere vragen over de ziekte. Hier ligt een belangrijke taak voor maag-, darm- en leverartsen, stelt Bartelsman. Een eerste begin is al gemaakt. Vorig jaar startte de Maag Lever Darm Stichting een voorlichtingscampagne die de kennis over darmkanker moet vergroten.