Biologisch afbreekbare stents ook bruikbaar in de slokdarm

Patiënten met moeilijk behandelbare slokdarmvernauwingen kunnen nu ook met biologisch afbreekbare stents behandeld worden. Dat blijkt uit onderzoek van het UMC Utrecht. Een stent is een metalen of kunststof buisje dat in een vat of kanaal in het lichaam van een patiënt kan worden geplaatst.

De onderzoekers verdeelden veertig patiënten met moeilijk behandelbare slokdarmvernauwingen in twee groepen. De ene helft kreeg voor zes weken een gewone, plastic stent om de vernauwing tegen te gaan. De andere helft kreeg een biologisch afbreekbare stent die na ongeveer zes weken opgelost is. Beide stents zorgen ervoor dat dertig procent van de patiënten weer gewoon kunnen slikken. Maar de biologische afbreekbare stent hoeft niet weggehaald te worden. Dat scheelt een behandeling. Daarom raadt hoofdonderzoeker Van Boeckel bij deze patiënten het gebruik van biologisch afbreekbare stents aan.

Van Boeckel: “We hebben nu de bruikbaarheid van biologisch afbreekbare stents bewezen in een kleine groep patiënten. Een groter onderzoek is nodig om te laten zien dat biologische stents ook echt kosteneffectief zijn en de kwaliteit van leven van patiënten kunnen verbeteren.”

Het gebruik van biologische stents bij slokdarm­vernauwingen is relatief nieuw. Bij bloedvatvernauwingen wordt dit type stent al langer gebruikt.