Blue Ribbon lanceert campagne tegen prostaatkanker

De stichting Blue Ribbon start een campagne om de bekendheid van prostaatkanker te vergroten en het taboe rond de ziekte te verkleinen. Blue Ribbon presenteerde vandaag de resultaten van een publieksonderzoek naar prostaatkanker en een landelijke postercampagne. Daarnaast speldde voorzitter Bob Bartelds een jeanslintje op bij Bert van der Veer, dit is dit jaar het symbool van Blue Ribbon.

Diverse Bekende Nederlanders waren aanwezig bij de lancering van Blue Ribbon's campagne tegen prostaatkanker. Vlnr: Julius Jaspers, Bert van der Veer, Judith Osborn, Dennis van der Geest, Saar Koningsberger en Prem Radhakishun. Foto: www.imagerebels.nl, (fotograaf Robert Bot). Klik op de afbeelding voor hoge resolutie.

Uit het onderzoek* dat Blue Ribbon afnam onder ruim duizend personen blijkt dat Nederlanders weinig weten over de prostaat. Een derde weet niet dat het orgaan zich onder de blaas bevindt en slechts 38% weet dat de prostaat het aanmaken van zaadvocht als functie heeft. Ook prostaatkanker is onderbelicht. Zo is 94% van de Nederlanders bekend met prostaatkanker, maar wordt de ziekte slechts in drie op de tien gevallen genoemd wanneer de respondenten gevraagd wordt vijf vormen van kanker te noemen.

Prostaatkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen. Jaarlijks wordt de ziekte bij 9.500 Nederlandse mannen vastgesteld en maakt deze 3.500 slachtoffers. Drs. Bob Bartelds, voorzitter van de Stichting Blue Ribbon, is er veel aan gelegen om de ziekte aan de kaak te stellen: “Ik vind het verwonderlijk dat een ziekte die zo ernstig en wijdverbreid is als prostaatkanker zo weinig aandacht krijgt. Het blijkt dat mannen liever niet over hun prostaat nadenken en al helemaal niet als deze in verband wordt gebracht met een dodelijke ziekte. Hierdoor maakt prostaatkanker veel meer slachtoffers dan noodzakelijk is.” Stichting Blue Ribbon stelt zich ten doel de bekendheid van prostaatkanker te vergroten en het taboe rond deze ernstige ziekte te verkleinen.