Consument moet beter geïnformeerd worden over ooglaserbehandeling

De keuze voor een ooglaserbehandeling maak je niet zomaar, toch bieden klinieken niet altijd volledige en duidelijke informatie. De Consumentenbond vergeleek 30 ooglaserklinieken voor de Consumentengids van februari 2015. De conclusie: er moet duidelijker gecommuniceerd worden over wat patiënten kunnen verwachten bij een ooglaserbehandeling.

De Consumentenbond bestudeerde de websites van de ooglaserklinieken, belde om informatie op te vragen en stuurde een vragenlijst rond. Daaruit bleek dat niet alle klinieken even duidelijk zijn over mogelijke complicaties. Ook op de websites is informatie over risico’s en bijwerkingen vaak moeilijk te vinden. Bovendien is informatie over vergoedingen door de zorgverzekeraar vaak verouderd.

Goede score

Niet alle klinieken bleken nalatig in hun informatievoorziening. Bergman Clinics, met 23 zelfstandige klinieken in Nederland, scoorde positief op alle onderdelen. Managing Director Jaco Donselaar: “Wij zijn verheugd met de uitkomst van het onderzoek. Het bevestigt dat wij ons onderscheiden op gebied van kwaliteit. De oogheelkundige behandelingen in onze vestigingen voldoen aan de strengste medische protocollen. Verder is de persoonlijke service bij ons van hoog niveau, wat terug te zien is in de uitstekende waardering door onze cliënten.”

Richtlijnen

De Consumentenbond geeft acht richtlijnen waar je op kunt letten bij het kiezen van een ooglaserkliniek. Kijk bijvoorbeeld of de kliniek het Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) keurmerk heeft. Klinieken met dit keurmerk voldoen aan hoge eisen op het gebied van zorg en klanttevredenheid. Verder kun je letten op de transparantie van de kliniek, over de resultaten van behandelingen en informatie over kosten en risico’s op de website.