Diabetespatiënten hebben baat bij betere insuline-injectietechniek

Diabetespatiënten die meer aandacht besteken aan hun insuline-injectietechniek, behalen betere resultaten bij de bloedglucosecontrole. Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in the Journal of Clinical & Tranlational Endocrinology. Ze kunnen hun techniek deels verbeteren door om te schakelen naar 4 millimeter pennaalden.

Doel van het de onderzoekers was aantonen dat zowel training in injectietechnieken als het gebruik van kortere naalden belangrijk zijn voor een succesvolle behandeling van diabetes. Uit de resultaten blijkt dat betere voorlichting over de juiste manier van injecteren naast een verbeterde bloedglucosecontrole ook tot een grotere tevredenheid over de daadwerkelijke behandeling leidt.

Minder insulineverbruik

Diabetespatiënten konden al na drie maanden hun insulineverbruik verminderen als zij de correcte injectietechniek toepassen. Dat positieve resultaat draagt uiteindelijk bij tot een betere therapietrouw en dus goede klinische resultaten op de lange termijn. Uit het onderzoek blijkt ook dat patiënten het gebruik van een 4 millimeter pennaald als minder pijnlijk ervaren.

Meer aandacht injectietechniek

Huidige patiënten bespreken enkel hun bloedglucosecontrole en insulinedosis tijdens het standaard doktersbezoek, maar er is veel minder aandacht voor het verbeteren van de injectietechniek zelf. Daar moet volgens de onderzoekers dus verandering in komen.