Diagnose erfelijke prostaatkanker bestaat niet

De diagnose erfelijke prostaatkanker is vaak onjuist. Uit genetisch en klinisch onderzoek van het Radboudumc blijkt namelijk dat er helemaal geen verschil is tussen erfelijke en niet-erfelijke prostaatkanker. In beide gevallen gaat het vaak om dezelfde soort prostaatkanker. De resultaten van het onderzoek verschenen afgelopen 5 januari online in het wetenschappelijke tijdschrift The Prostate.

In het huidige beleid wordt uitgegaan van erfelijke prostaatkanker als meerdere mannelijke familieleden de diagnose prostaatkanker krijgen. Volgens de onderzoekers is deze aanpak achterhaald. Er zijn honderd DNA varianten waarvan bekend is dat ze het risico op prostaatkanker iets verhogen, de reden hiervoor is echter nog onbekend. Het onderzoek wijst uit dat deze varianten net zo vaak voorkomen bij patiënten met de erfelijke als niet-erfelijke diagnose prostaatkanker. De onderzoekers concluderen hierop dat de diagnose erfelijke prostaatkanker in de meeste gevallen onjuist is.

Oorzaak prostaatkanker

Voor erfelijke prostaatkanker bestaat nog geen genetische test, zoals we die kennen voor erfelijke borstkanker of erfelijke darmkanker. Daarom wordt de diagnose ‘erfelijke prostaatkanker’ gesteld als er meerdere gevallen voorkomen in de familie, met als oorzaak dus een vooralsnog niet ontdekte erfelijke afwijking. Dat moet veranderen volgens onderzoeker Ruben Cremers: “Bij het vermoeden van erfelijke prostaatkanker willen we dit niet meer louter vaststellen op basis van het aantal gevallen in de familie. Je kunt pas echt van erfelijke kanker spreken als je een genetische mutatie vindt binnen de familie die sterk is gekoppeld aan het ontstaan van de kanker. We weten dat deze mutaties bestaan, maar ze zijn erg zeldzaam.”