Dicht vetweefsel maskeert borstkanker

Vrouwen met veel dicht vetweefsel in hun borsten lopen een veel hoger risico op borstkanker, stellen Canadese onderzoekers in een artikel in The New England Journal of Medicine van deze week. Ze bevestigen daarmee eerdere vermoedens, maar nu op basis van een veel groter aantal mammogrammen.

De röntgenlogen van instituten in Ontario en Toronto baseren zich op analyse van gegevens van ruim tweeduizend vrouwen. Ze volgden die acht jaar achtereen. De artsen vergeleken de eerste mammogrammen van vrouwen met borstkanker met röntgenfoto's van vrouwen die na acht jaar nog vrij waren van borstkanker.

Dicht weefsel veroorzaakt op een mammogram een sterkere zwarting dan gewoon weefsel, onafhankelijk van borstgrootte. Er blijkt, stellen de artsen, een direct verband tussen de weefseldichtheid en het risico op borstkanker.

Bij vrouwen met veel dicht borstweefsel ligt dat risico bijna vijf maal hoger dan bij vrouwen met weinig dicht weefsel. Zwarting vanwege het dichtere weefsel maskert blijkbaar aanwezige, beginnende tumoren, waardoor die makkelijk over het hoofd worden gezien, verklaren de artsen. Tumoren zijn op een röntgenfoto wit.

De Canadezen betwijfelen of dat risico afneemt als vrouwen met veel dicht weefsel vaker gescreend worden in een röntgenapparaat. Zij moeten worden onderzocht met andere technieken als echo of MRI, adviseren de Canadezen.