'Diclofenac kan het risico op hartaanvallen en beroertes verhogen'

Diclofenac, één van de meest voorgeschreven pijnstillers, kan een verhoogd risico op hartaanvallen en beroertes veroorzaken. Dat stellen Britse en Canadese onderzoekers.

Diclofenac verhoogt het risico op hartaanvallen en beroertes met liefst veertig procent (in vergelijking met niet-gebruik), zo stellen de onderzoekers. Diclofenac wordt vaak voorgeschreven bij de behandeling van artritis, rugpijn, jicht, ernstige hoofdpijn en griep. De wetenschappers stellen dat gebruikers van het medicijn zeker niet moeten stoppen met de inname, maar dat het raadzaam is om over dit risico met de huisarts te praten.

Voor het onderzoek werden 51 internationale studies naar de invloed van NSAID's (Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs) waar diclofenac er één van is. Hoofdonderzoeker dr. Patricia McGettigan: "NSAID's zorgen voor pijnvermindering voor miljoenen patiënten met chronische aandoeningen. Het cardiovasculaire risico is goed beschreven, maar wordt toch vaak over het hoofd gezien. Bij de keuze uit een van de vele beschikbare NSAID's doen patiënten en artsen er goed aan een balans op te maken tussen nut en de schade die het medicijn kan aanrichten.”

Het verhoogde risico is logischerwijs vooral van toepassing op mensen die al risico lopen. McGettigan: "Een patiënt met eerdere hartproblemen, hoge bloeddruk en suikerziekte heeft statistisch een kans van 5% op een hartaanval. Als deze persoon diclofenac gebruikt zal dit risico met 40% toenemen tot 7%. Met andere woorden een op de 50 van dit type patiënten krijgt bij gebruik van diclofenac een vermijdbare hartaanval. Bij het kiezen van medicijnen is dit belangrijke informatie. Er moet wel een veiliger alternatief voor handen zijn natuurlijk.”