Electro Convulsie Therapie van dichtbij te zien in documentaire

• Bron: NCRV

Electro Convulsie Therapie van dichtbij in documentaire

In de documentaire '0,8 Ampère Geluk', die vanavond te zien is op NPO2, wordt een aantal patiënten geportretteerd die een Electro Convulsie Therapie (ECT) ondergaan om hun depressie te behandelen. ECT lijkt een laatste strohalm, maar is tegelijk omgeven met vooroordelen.

"Er komt een moment dat ik in de sneeuw ga liggen, want dit is geen leven. Dit is echt geen leven. Dit is dood." Dit zijn de eerste woorden die patiënte Lidwine in de documentaire uitspreekt. Ernstig depressief en suïcidaal heeft ze alles geprobeerd om de neerwaartse spiraal waar ze in zat te doorbreken.

ECT als laatste redmiddel

Als laatste redmiddel kiest ze voor de Electro Convulsie Therapie (ECT), ook wel bekend als shocktherapie. Een therapie die vaak werkt, maar nog altijd grote vooroordelen oproept en angst inboezemt. De documentaire is vanavond te zien om 20:25 uur op NPO2. Regisseur Saskia Gubbels laat hiermee zien hoe een ongrijpbare ziekte het leven van patiënten en dat van hun omgeving volledig beheerst. Lukt het hen om aan de duisternis van hun depressie en psychose te ontsnappen? Zal de behandeling hen net dat beetje geluk schenken waar ze zo op hopen?