Groep onderzoekers ontdekt nieuwe borstkankergenen

• Bron: nu.nl

Een internationaal team van onderzoekers heeft vijf genen ontdekt die een rol spelen bij het veroorzaken van borstkanker. De vijf genen werden eerder niet als 'serieuze kandidaten' gezien bij de veroorzaking van borstkanker, want de risico's per afzonderlijke genvariant zijn laag. Maar een samenspel van meerdere genvarianten bij één persoon kan de risico's verder verhogen.

Een belangrijke risicofactor voor het krijgen van borstkanker is erfelijke belasting. Een gezonde vrouw die één of meer verwanten in de eerste graad heeft (moeder, zus of dochter) die aan borstkanker lijden, heeft zelf twee tot drie keer zoveel kans op het ontwikkelen van deze vorm van kanker.

De uitkomsten van het onderzoek verhogen in sterke mate het inzicht in het ontstaan van borstkanker bij een deel van de patiënten. Dankzij de ontdekking kan borstkanker in een eerder stadium worden getraceerd en effectiever worden bestreden. Bovendien kan met de gevonden genvarianten een verklaring worden gevonden voor het familiair voorkomen van borstkanker in veel families. Maar eerst moet een diagnostische test worden ontwikkeld waarin deze en eerder ontdekte genvarianten worden getest.