Hartfunctie te verbeteren door ‘kietelen’ oren

Het stimuleren van de zenuw in het oor, dat een kietelend gevoel geeft, kan de hartfunctie verbeteren. Deze stimulatie is pijnloos en heeft een meetbaar positief effect op het hart. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

TENS- apparaat

In het onderzoek werd er gebruikt gemaakt van een zogenaamd TENS- apparaat om de zenuw te stimuleren. Dit is een apparaat dat via elektroden een elektrisch stroompje afgeeft en op deze manier onder meer de zenuwgeleiding verstoord. Terwijl het TENS-apparaatje aan stond, analyseerden de onderzoekers de hartslag van de proefpersonen en zoomden ze in op de activiteit van het deel van het zenuwstelsel dat het hart aandrijft.

Positieve effecten

Al snel ontdekten de onderzoekers dat de stimulatie van de zenuwen in het oor een positieve uitwerking had op het hart. Onderzoekster Jennifer Clancy vertelt: “Het eerste positieve effect dat we observeerden was een grotere variatie in de hartslag van de proefpersonen. Een gezond hart tikt niet als een metronoom, maar reageert continu op de omgeving – tikt een beetje sneller of een beetje langzamer afhankelijk van wat er van het hart gevraagd wordt. Een ongezond hart lijkt meer op een machine en produceert voortdurend dezelfde beat. Wij ontdekten dat wanneer je deze zenuw (in het oor, red.) stimuleert, de variatie in de hartslag met 20% toeneemt.” Een ander meetbaar effect was dat het deel van het zenuwstelsel dat de hartactiviteit met behulp van adrenaline aandrijft, onderdrukt werd. “We maten de activiteit van deze zenuwen en ontdekten dat die activiteit met 50% afnam wanneer we het oor stimuleerden. Dat is belangrijk, want als je een hartziekte hebt of je hart niet goed werkt dan is de activiteit van dit deel van het zenuwstelsel vaak verhoogd. Daardoor werkt je hart te hard, vernauwen je aderen en ontstaat schade.”

Aanhoudend resultaat

De effecten bleken niet te stoppen wanneer het apparaat werd uitgeschakeld, maar hielden nog een kwartier aan. Meer onderzoek is echter nodig voordat het apparaat voor deze doeleinden ingezet kan worden. Het is bijvoorbeeld enkel getest op gezonde personen.