Hersenstichting-Publieksdag: 'Kinderen en hersenaandoeningen'

Vooraanstaande wetenschappers informeren in begrijpelijke taal over hersenaandoeningen die zich gedurende het kinderleven kunnen openbaren, zoals autisme, epilepsie, dyslexie, ADHD en het syndroom van Gilles de la Tourette. Ook kan een bezoek gebracht worden aan de informatiemarkt met tientallen (patiënten)organisaties op hersengebied.

Een willekeurige greep uit de twaalf lezingen:

• Prof. dr. O. van Nieuwenhuizen (Universitair Medisch Centrum Utrecht) zal nader ingaan op de mogelijkheden van chirurgie bij de twintig procent van de epilepsiepatiënten die geen baat heeft bij medicijnen.
  • Mw. dr. A.L. van Baar (Stichting Adhesie, Deventer) probeert de vraag te beantwoorden of de kwaliteit van bewegingen van drie maanden oude baby's het functioneren op peuterleeftijd kan voorspellen.
  • In 1997 liet de Hersenstichting een instructieve video maken over het op het spoor komen van hersenafwijkingen vóór de geboorte, door middel van transvaginale echoscopie. Gynaecologe dr. J.I.P. de Vries (VU Medisch Centrum, Amsterdam), die deze techniek met geld van de Hersenstichting ontwikkelde, vertelt hierover, afgewisseld met beelden van de video.
  • Dr. R. Bruggeman (Academisch Ziekenhuis Groningen) vertelt over de invloed van medicijnen op het syndroom van Gilles de la Tourette.

Op de Publieksdag vindt de aanbieding plaats van de 'Zorgwijzer Karakterveranderingen'. Dit boekje gaat in op de gevolgen voor het karakter bij hersenaandoeningen. Het biedt concrete tips over de omgang met karakterveranderingen zoals ontremming, apathie en sociaal ongepast gedrag. Enkele voorbeeldverhalen laten de problemen in de praktijk zien. De Hersenstichting heeft het boekje samen met patiëntenverenigingen geschreven, omdat hierover nauwelijks voorlichtingsmateriaal bestaat.

Verder wordt op deze Publieksdag de Hersenstichting-Trofee voor de Wetenschap uitgereikt. De Trofee is een stimuleringsprijs voor jonge wetenschappers tot en met 35 jaar die in de afgelopen twee jaar een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het onderzoek naar de oorzaak en de behandeling van hersenaandoeningen. De prijs bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van 1.500,- euro.

Datum: vrijdag 25 oktober 2002.
Plaats: Jaarbeurs Utrecht, Beatrixgebouw, Beatrix Theater
Kosten: 12,50 euro zonder lunch; 25 euro met lunch; koffie en thee in de pauzes zijn gratis

Aanmelden bij het Boerhaave Congres Bureau, Postbus 2084, 2301 CB Leiden
Telefoon: 071 - 527 63 20 of 071 - 527 53 60