Hoge bloeddruk bij zwangeren wel behandelen

• Bron: AMC

Hoge bloeddruk bij zwangeren wel behandelen

Veel artsen zijn terughoudend als het gaat om het behandelen van een hoge bloeddruk bij zwangeren, voornamelijk vanwege de risico's voor het ongeboren kind. Dit blijkt onterecht, aldus een nieuwe internationale studie. Die wijst uit dat zwangere vrouwen met een hoge bloeddruk zonder problemen medicijnen kunnen gebruiken.

Het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam coördineerde het Nederlandse deel van de internationale studie. Het totale onderzoek omvatte zo'n 1000 zwangeren. De helft had een mild verhoogde bloeddruk (100 mm onderdruk) en bij de andere helft werd naar een onderdruk onder de 85 mm gestreefd (met medicatie).

Geen schade ongeboren kind

Het onderzoek laat zien dat het ongeboren kind geen schade van de medicatie oploopt. Het geven van medicatie voorkomt tevens het risico op ernstige complicaties (zoals zwangerschapsvergiftiging) die ontstaan bij een gevaarlijke hoge bloeddruk. Vrouwen geen medicatie kregen en waarbij de bloeddruk tot gevaarlijke hoogtes steeg, bleken om die reden ook eerder de bevalling in te zetten. De groei van de vrucht en het aantal kinderen dat na de geboorte voor extra zorg naar de ic moest, was in beide groepen gelijk.

Aanpassen richtlijnen

Volgens de Nederlandse onderzoeksleider dr. Wessel Ganzevoort, gynaecoloog van het AMC, zullen de richtlijnen naar aanleiding van dit onderzoek worden aangepast. "Het advies is nu om bij zwangere vrouwen met hoge bloeddruk een normalere bloeddruk na te streven", aldus Ganzevoort.