Hoger opgeleiden met geheugenklachten meer kans op beroerte

Hoger opgeleiden die last hebben van geheugenklachten hebben meer kans op een beroerte in vergelijking met lager opgeleiden. Die opvallende ontdekking deden onderzoekers van het Erasmus MC.

Het onderzoek bekeek gegevens van 9152 deelnemers van 55 jaar en ouder binnen het grootschalige Erasmus Rotterdam Gezondheid Onderzoek (ERGO). Het bleek dat hoger opgeleiden met geheugenklachten 39% meer kans op een beroerte hebben.

Geheugenverlies duidelijke voorbode beroerte

Het geheugenverlies bij de hoger opgeleiden blijkt een duidelijke voorbode van een beroerte te zijn. Onderzoeker Ikram legt uit: "De hersenen van hoger opgeleiden hebben door training op jonge leeftijd een meer ontwikkelde cognitieve reserve. Dit betekent dat zij een bepaalde buffer hebben wanneer zij later getroffen worden door hersenziekten zoals dementie. Zij kunnen door hun beter ontwikkelde brein meer hersenschade incasseren. Wanneer zij last krijgen van geheugenklachten is er dus vaak al veel meer aan de hand en is er dus ook meer kans op een beroerte."

Verergering van klachten

De onderzoekers benadrukken dat nu niet iedere hoog opgeleide meteen in de stress moet schieten wanneer die wat vergeet. Dat gebeurt iedereen wel eens. Pas wanneer de klachten meer voorkomen en hinderlijker zijn dan voorheen, dan doe je er goed aan dit met je arts te bespreken.