Huidproduct ter genezing van brandwonden commercieel gemaakt

• Bron: Trouw

Het product, CellActive Skin genaamd, biedt volgens het bedrijf voordelen ten opzichte van het gebruik van donorhuid. Er zijn geen afstotingsverschijnselen en weinig kans op de overdracht van ziektes. Bovendien is de beschikbaarheid van het product een grote pré omdat men niet meer afhankelijk hoeft te zijn van de beperkte aanbod van donormateriaal. Zo was er na de ramp in Volendam een groot tekort aan donorweefsel. Isotis zal het product in eerste instantie beschikbaar stellen aan 12 ziekenhuizen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Het product van Isotis is geschikt voor slachtoffers waarbij 60 tot 70 procent van het huidoppervlak verbrand is. Een stukje huid van zo'n slachtoffer wordt snel na het ongeluk verwijderd en door Isotis op kweek gezet. In vier weken kan dit stukje huid uitgegroeid zijn tot driekwart van de totale hoeveelheid huidoppervlak van een mens.

De methode is wel zeer duur en volgens een woordvoerder van Isotis is de behandeling pas lonend bij een verbranding van meer dan 50 procent. De methode is ook niet nieuw en wordt al langer gebruikt op kleine schaal in ziekenhuizen en brandwondencentra. Isotis brengt de methode voor het eerst op commerciële basis uit. Het bedrijf wil uiteindelijk naar een methode toewerken dat niet alleen de bovenste laag van de huid (opperhuid) hersteld maar ook de onderliggende huidlaag (lederhuid) kan reproduceren.

Een woordvoerster van het brandwondencentrum in Beverwijk zegt dat er ook nadelen aan de methode zijn. Naast dat de methode zeer duur is en niet vergoed wordt, is het volgens haar lastig om de oogst van de kweek en het tijdstip van opereren goed op elkaar af te stemmen. Dat alleen de opperhuid vervangen kan worden en niet de onderliggende huidlaag maakt de aanhechting van deze opperhuid ook lastig. Bovendien worden de littekens juist veroorzaakt door de onderliggende huidlaag (de lederhuid).