“Insulinetherapie voor diabetes type 2-patiënten ‘doet meer kwaad dan goed’”

Een nieuwe studie suggereert dat oudere patiënten onvoldoende baat hebben bij medicijnen die de bloedsuikerspiegel verlagen. In sommige gevallen doen ze zelfs meer ‘kwaad dan goed’.

Bij diabetes mellitus type 2 kan het lichaam de bloedsuiker niet meer goed regelen. Het lichaam produceert te weinig insuline of reageert niet op het hormoon, waardoor hoge bloedsuikerspiegels ontstaan. Op lange termijn kan dit voor onder meer nier-, oog- en hartproblemen zorgen.

Levenskwaliteit

Diabetes spuitenMet aanpassingen in de voedingsschema kunnen vaak de bloedsuikerwaarden onder controle worden gekregen. Vaak is hiervoor echter ook medicatie nodig, zoals insuline-injecties of –tabletten. Amerikaans onderzoekers stellen nu dat de voordelen van deze medicijnbehandeling vaak niet opwegen tegen de nadelen die het met zich meebrengt. Dit geldt met name voor diabetespatiënten die ouder zijn dan 50 jaar. Het kan volgens hen niks voegen aan de levenskwaliteit van de patiënt.

De onderzoekers baseren hun uitspraken op een studie onder 5102 insuline-afhankelijke diabetespatiënten, die 20 jaar lang werden gevolgd. Tijdens de studie werd onder andere gekeken in hoeverre diabetesmedicatie complicaties verminderen of juist veroorzaakten. Hieruit kwam naar voren dat voordelen van insulinetherapie grotendeels afhankelijk zijn hun leeftijd waarop de behandeling start en de mogelijke bijwerking, meer nog dan de hoogte van de bloedsuikerwaarden. Een voorbeeld: iemand die op 45-jarige leeftijd begint met insulinemedicatie zal 10 maanden extra gezond leven, terwijl dit voor iemand op 75-jarige leeftijd maar drie weken is. “Is het dan waard om 10-15 jaar elke dag pillen te slikken of insuline te spuiten, met alle bijwerkingen die daarbij horen?”, vragen de onderzoekers zich af.

Belasting behandeling te hoog

“Uiteindelijk is het doel van een behandeling niet om de bloedsuikerspiegel voor zijn eigen belang te verlagen, maar om invaliderende of dodelijke complicaties te voorkomen. Als het risico op deze complicaties voldoende laag is en de belasting van de behandeling navenant hoog, zal de behandeling meer kwaad dan goed doen”, stelt prof. Yudkin, één van de onderzoeksleiders.