Is HPV-vaccinatie zinvol?

Sinds kort is er een vaccin op de markt dat infecties met het humaan papillomavirus (HPV) type 16 en 18 kan voorkomen. De Gezondheidsraad is een advies over de opname ervan in het Rijksvaccinatieprogramma aan het voorbereiden. Hoewel nog niet alle aspecten van de toepassing van het vaccin duidelijk zijn, verwacht het NHG een positief advies. In afwachting daarvan heeft het NHG het standpunt 'HPV-vaccinatie' opgesteld, dat stelt dat er geen reden is om op dit moment al tot vaccinatie over te gaan.

De herziene standaard 'Amenorroe' maakt een onderscheid tussen primaire en secundaire amenorroe. In het eerste geval is er vaak onderliggende pathologie, zoals een chromosomale of congenitale afwijking. Omdat het beloop van secundaire amenorroe bijna altijd gunstig is, adviseert de standaard om af te wachten.
Een kinderwens en het vermoeden op een pathologische oorzaak, bijvoorbeeld een prolactinoom, het polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS) of het syndroom van Asherman, zijn indicaties voor verwijzing naar de tweede lijn.