Kanker onder mannen dodelijker dan hart- en vaatziekten

• Bron: HLN

Kanker onder mannen dodelijker dan hart- en vaatziekten

Voor het eerst heeft kanker de hart- en vaatziekten ingehaald als belangrijkste doodsoorzaak in bepaalde delen van Europa, waaronder Nederland. Dit zou vooral het geval zijn bij mannen. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Oxford.

Meer mannelijke doden

De onderzoekers bestudeerden de sterftecijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie. Hieruit bleek dat kanker in tien Europese landen meer mannelijke doden veroorzaakt dan hart- en vaatziekten. De trend geldt onder meer voor Nederland, België, Denemarken, Frankrijk en Luxemburg. Toch blijft het aantal mensen dat overlijdt aan infarcten, hartritmestoornissen en beroertes met vier miljoen overlijdens vrij hoog. Onder vrouwen bleven de hart- en vaatziekten de belangrijkste doodsoorzaak in alle Europese landen, met uitzondering van Denemarken.

Betere preventie hart- en vaatziekten

Onderzoeker Nick Townsend is van mening dat de daling van overlijdens als gevolg van hart- en vaatziekten te maken heeft met een verbeterde preventie en behandeling van de ziekte. Ook de fors opgevoerde strijd tegen roken en het verbeterde bewustzijn van mensen met betrekking tot de risicofactoren zouden volgens hem hieraan een bijdrage hebben geleverd. Hij voorziet echter dat de dalende tendens ook zo weer kan omslaan door bijvoorbeeld het toenemend aantal mensen met zwaarlijvigheid.