Kans op gebroken heup groter na herseninfarct

Mensen die een herseninfarct hebben gehad, lopen meer risico op het breken van een heup: de kans op een gebroken heup wordt twee keer zo groot. Met name bij mensen jonger dan 71 jaar die in hun afgelopen levensjaar een herseninfarct hebben gehad, is het risico het grootst. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben dit na hun studie aangetoond. Hun bevindingen worden deze maand gepubliceerd in het Amerikaanse vakblad Stroke.

Voor de studie werden zo'n 33.000 Nederlandse patiënten onderzocht. Het bleek dat vrouwen iets meer risico op een gebroken heup hebben dan mannen. Mensen onder de 71 jaar hebben zelfs vijf keer meer kans op deze fractuur na een herseninfarct dan mensen die nooit een herseninfarct hebben gehad. Ook is de kans op het breken van een heup relatief het grootst in het eerste jaar na de herseninfarct. Het onderzoek van de Universiteit Utrecht bevestigt hiermee eerdere onderzoeksresultaten waaruit bleek dat botontkalking en een hoger risico op vallen groter is tijdens de eerste zes maanden na een herseninfarct.

Ieder jaar breken circa 17.000 mensen in ons land een heup. Ongeveer 20 procent van deze mensen overlijdt binnen een jaar na de fractuur. Met name oudere mensen breken relatief vaak een heup.