Kinderen met taaislijmziekte hebben veel last van virussen

Bij kinderen met taaislijmziekte kunnen infecties met virussen wel eens een grote rol spelen in de luchtwegklachten. Dit blijkt uit de resultaten van het proefschrift van Bert van Ewijk. Bij gelijke blootstelling zijn kinderen met taaislijmziekte gevoeliger voor virusinfecties in de luchtwegen dan gezonde kinderen, zelfs voor gewone "verkoudheidsvirussen".

Kinderen met taaislijmziekte hebben langer en heftiger last van klachten aan de luchtwegen. Zo hoesten ze slijm en hebben het benauwd als reactie op een virusinfectie. Het meest voorkomende verkoudheidsvirus is bovendien vaker en in langere periodes aantoonbaar met kinderen met taaislijmziekte. Tot slot lijken virussen en bacteriën samen te werken in het veroorzaken van meer luchtwegklachten, onder andere hechten bacteriën beter aan luchtwegcellen onder invloed van een virusinfectie. De bevindingen in dit proefschrift zijn interessant, omdat ze suggereren dat preventie en behandelingen gericht op virusinfecties en de samenwerking tussen virussen en bacteriën interessante opties zouden kunnen zijn om de prognose van patiënten met CF verder te verbeteren.

Taaislijmziekte, ook wel cystic fibrosis (CF) genaamd, is een van de meest voorkomende ernstige erfelijke aangeboren aandoeningen in Nederland. Diverse organen zijn betrokken bij deze ziekte, waarbij met name problemen in de longen leiden tot vervroegd overlijden. Door intensieve behandeling met antibiotica van longinfecties veroorzaakt door bacteriën is de gemiddelde levensverwachting de afgelopen decennia sterk toegenomen tot ongeveer 35 jaar.