Kunstmatige alvleesklier voor diabetici

Onder wetenschappelijke leiding van het AMC zal een Europees consortium een kunstmatige alvleesklier gaan ontwikkelen voor mensen met diabetes type 1. Het apparaat volgt via een sensor de glucosewaarden in het bloed en dient, wanneer het nodig is, insuline toe. Dit zorgt voor een minder hevig schommelende bloedsuikerspiegel en dus ook minder gezondheidsproblemen en complicaties. De Europese Commissie financiert het project met 10,5 miljoen euro.

Bij een aanzienlijk deel van mensen met diabetes type 1 is het moeilijk om de glucosewaarden onder controle te houden. Zij zouden baat hebben bij een kunstmatige alvleesklier. Dit zal een insulinepomp worden die gekoppeld is aan een katheter die met een naald onder de huid wordt bevestigd. Aan het uiteinde van de katheter zit een sensor die continu de bloedsuikerspiegel in de gaten houdt.

Een van de uitdagingen is om het apparaat op het juiste moment de juiste hoeveelheid insuline te laten afgeven. Afhankelijk van de suikerspiegel meer of minder insuline toe te dienen, is niet genoeg. "Er zijn veel factoren die de glucosewaarde beïnvloeden, zoals het eetpatroon, de aanmaak van glucose door het lichaam zelf, stress, de menstruele cyclus en lichamelijke inspanning", aldus AMC-internist Hans de Vries.

Het consortium gaat daarom software met wiskundige algoritmes ontwikkelen die rekening houdt met al deze factoren. Tevens wordt een apparaat ontworpen dat insuline toedient én metingen verricht.