Kwaliteit coloscopie bepaalt succes darmkankerscreening

Hoe beter de kwaliteit van een coloscopie, hoe groter het succes van een darmkankerscreening en hoe kleiner de kans dat mensen overlijden aan darmkanker. Dat blijkt uit onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum dat gisteren is gepubliceerd in het Journal of the American Medical Association (Jama).

Bij een kwalitatief goede coloscopie met goede instrumenten sporen artsen meer goedaardige darmpoliepen op. Door deze te verwijderen krijgen ze geen kans om kwaadaardig te worden. Het onderzoek toont bovendien aan dat de kans op darmkanker kleiner is als artsen meer poliepen vinden. Bovendien maakt betere screening het bevolkingsonderzoek niet duurder.

Belang voor Nederlands bevolkingsonderzoek

De onderzoekers analyseerden gegevens van bijna 60.000 mensen in de Verenigde Staten. Toch benadrukken de onderzoekers het belang van de resultaten voor Nederland. Bij het Nederlandse bevolkingsonderzoek krijg je pas een coloscopie wanneer de ontlastingstest bloed bevat. Voor deze groep mensen is de coloscopiekwaliteit van groot belang.