Langere overleving voor longkankerpatiënten door bestraling

• Bron: VUmc

Langere overleving voor longkankerpatiënten door bestraling

Wanneer patiënten met uitgezaaid kleincellig longkanker (SCLC) na de standaardbehandeling met chemotherapie ook nog longbestraling krijgen, dan verlengt de overleving met 50%. Daarnaast is er ook minder kans op terugkeer van de ziekte. Dat blijkt uit internationaal onderzoek, geleid door dr. Ben Slotman, hoogleraar radiotherapie bij VUmc. De resultaten worden gepubliceerd in het tijdschrift The Lancet.

Ongeveer 500 patiënten uit 42 Europese ziekenhuizen deden aan het onderzoek mee. De helft van hen kreeg longbestraling en de andere helft niet. Het bleek dat 13% van de patiënten die bestraald waren, twee jaar later nog in leven was. Van de groep die geen bestraling kreeg, was nog slechts 3% in leven. Ook bleek dat de ziekte minder vaak terugkwam in de groep met bestraling.

Geen ernstige bijwerkingen door bestraling

Slotman zegt: "We zien verder dat de bestraling goed wordt verdragen en er geen ernstige bijwerkingen optreden. Daarom moet deze bestraling vanwege de gunstige effecten worden aangeboden aan alle SCLC-patiënten met uitgebreide ziekte, waarvan de tumor op chemotherapie heeft gereageerd. Aangezien veel patiënten ook na deze behandelingen nog steeds verspreiding van de ziekte vertonen, vaak buiten de thorax en de hersenen, is het de moeite waard om te onderzoeken of radiotherapie (bestraling) op andere plaatsen van tumorgroei ook zo effectief is".

Kleincellig longkanker

Kleincellig longkanker is een agressieve vorm van longkanker die ongeveer 13% van de longtumoren vormt. De meerderheid van de patiënten heeft bij het stellen van de diagnose al uitzaaiingen in lever, hersenen, botten of andere organen.