Laurentius Ziekenhuis start neuro-ontwikkelingskliniek voor kinderen

Kinderen die te vroeg geboren zijn of die bij de geboorte een moeilijke start hebben gehad, lopen een risico op ontwikkelingsachterstanden. Hoe eerder zo'n achterstand wordt onderkend, hoe beter de mogelijkheden om er wat aan te doen. Daarom is het Laurentius Ziekenhuis in Roermond onlangs begonnen met een neuro-ontwikkelingskliniek voor kinderen.

In eerste instantie richt deze kliniek zich op kinderen die na een zwangerschap van 32 tot 34 weken geboren worden. Statistisch gezien hebben deze kinderen een geringe kans op een ontwikkelingsachterstand. Deze kinderen zullen worden gescreend, zodat voegtijdig een eventuele achterstand ontdekt kan worden. Een andere doelgroep vormen de kinderen die een moeilijke start hebben gehad, bijvoorbeeld als gevolg van zuurstofgebrek. De derde doelgroep zijn de kinderen die doorverwezen worden door de consultatiebureauarts of door de huisarts, omdat zij het vermoeden hebben dat er een ontwikkelingsachterstand is.

Lees het volledige artikel op de website van de Zorgkrant.