Link tussen schizofrenie en epilepsie

• Bron: BBC News

Onderzoekers uit Taiwan hebben ontdekt dat er een genetische verband tussen epilepsie en schizofrenie patiënten bestaat. Mensen met schizofrenie hebben zes keer zoveel kans om epilepsie te ontwikkelen, zo stellen de onderzoekers.

De studie volgde ongeveer 16.000 patiënten met epilepsie en schizofrenie tussen 1999 en 2008. De studie gebruikte gegevens uit de Taiwanese National Health Insurance database. Hieruit werden 5.195 patiënten met schizofrenie en 11.527 patiënten met epilepsie gediagnosticeerd in de periode van negen jaar. Deze groepen patiënten werden vergeleken met een groep patiënten van hetzelfde geslacht en leeftijd zonder epilepsie of schizofrenie.

De bevindingen laten zien dat epilepsie 6,99 keer per 1.000 jaren voorkwam in de groep schizofrenie patiënten. Bij mensen zonder schizofrenie lag dit op 1,19 keer per 1.000 persoon-jaren. Andersom was ook een sterk verband waarneembaar: de incidentie van schizofrenie was 3,53 per 1.000 persoon-jaar voor patiënten met epilepsie in vergelijking met 0,46 in de groep zonder epilepsie.

De onderzoekers concludeerden ook dat het verband tussen de twee ziektebeelden groter is bij mannen dan bij vrouwen.

Eerdere studies hadden al aangetoond dat er een verband is tussen mensen met psychotische verschijnselen en epilepsie.