Luchtweginfecties gerichter te behandelen

• Bron: VUmc

Luchtweginfecties gerichter te behandelen

Nieuwe testen kunnen helpen bij het gerichter behandelen van luchtweginfecties. Doordat zij kijken naar de veroorzaker van de infectie, kan er een meer specifiekere behandeling gekozen worden. Ook ernstige infecties of eventuele epidemieën kunnen hiermee eerder aan het licht komen. Dat blijkt uit onderzoek van het VUmc.

Een luchtweginfectie kan ontstaan door een virus, een bacterie of een combinatie van beiden. Het is belangrijk om te weten wat de infectie veroorzaakt omdat dit de keuze voor de behandeling bepaald. Inge Huijskens onderzocht daarom de effectiviteit van uitgebreide moleculaire microbiologische testen qua opsporing van luchtweginfectie veroorzakers.

Virus niet gevoelig voor antibiotica

Voor het onderzoek bekeek Huijskens 408 patiënten met een longontsteking. Ze zegt: "Uit mijn onderzoek bleek dat virale verwekkers een grotere rol spelen bij mensen met een longontsteking dan gedacht, en virussen zijn niet gevoelig voor antibiotica. En als het wel om een bacterie gaat, is het beter om daar een specifiek antibiotica tegen te geven. Op deze manier voorkom je dat bacteriën resistent worden".

Epidemie sneller op te sporen

Ook kwam er in het onderzoek naar voren dat de testen het gemakkelijker maken om eventuele epidemieën sneller op te sporen, waardoor er sneller maatregelen genomen kunnen worden om een verdere uitbraak in de kiem te smoren. Huijskens pleit dan ook voor meer gebruik van deze testen, ondanks dat ze relatief duur zijn.