Meander Medisch Centrum start proef met doe-het-zelf-dialyse

Het Meander Medisch Centrum (MMC) is een proef gestart waarbij nierpatiënten zelfstandig thuis hemodialyseren. Vooralsnog gaat het om één patiënt die intensief is getraind en waarbij de benodigde apparatuur in huis is geïnstalleerd.

Zo ziet een dialyseapparaat er in het ziekenhuis eruit. Binnenkort wellicht verleden tijd. Dialyseren heeft ingrijpende gevolgen voor het leven van de patiënt en zijn omgeving, omdat deze gemiddeld drie keer per week naar het ziekenhuis moet om het bloed te spoelen (dialyseren). Thuisdialyse vergroot de bewegingsvrijheid en mede daarom onderzoekt het MMC de mogelijkheden van doe-het-zelf-dialyse.

Goed team

Nierpatiënt dhr. Den Otter die enige nierpatiënt die meedoet aan de test, vindt thuisdialyseren in ieder geval een aanrader. “’Na tweeëneenhalve maand trainen is het dan zover. Ik ben thuis aan het dialyseren! Ik ben tevreden hoe de training is verlopen en blij dat ik nu thuis kan dialyseren met hulp van mijn vrouw. Samen zijn we een goed team.’’

Gezonde nieren

Niet iedereen komt voor thuisdialyse in aanmerking. De netwerkorganisatie Gezonde Nieren selecteert geschikte kandidaten. Zij zorgen ook dat het benodigde materiaal thuis wordt geinstalleerd. De training van de patiënt vindt het in het ziekenhuis plaats.