'Medicijn osteoporose ook in te zetten bij borstkanker'

• Bron: HLN.be

'Medicijn osteoporose ook in te zetten bij borstkanker'

Onderzoekers van het Garvan Institute of Medical Research in Australië hebben wel een heel verrassende behandeling tegen borstkanker ontdekt. Zij vonden dat een medicijn, dat gebruikt wordt door osteoporose patiënten, ook ingezet kan worden bij de behandeling van borstkanker.

Voor het onderzoek kregen vrouwen die onder behandeling waren voor borstkanker in een vroeg stadium, naast hun reguliere behandeling ook zogeheten bisfosfonaten toegediend. Deze medicijnen bleken in sommige gevallen een verdere uitbreiding van de kanker te verhinderen. Toen dit aan het licht kwam, zijn de wetenschappers meer gaan inzoomen op de oorzaak hiervoor.

Oorzaak

Met geavanceerde technieken werd gekeken naar de manier waarop de bisfosfonaten zich vast wisten te hechten aan kleine verkalkingen in tumoren bij muizen. De immuuncellen die normaal gesproken door de kanker worden uitgeschakeld, bleken de medicijnen op te nemen om vervolgens het gedrag te veranderen. Het gevolg is dat de ze niet door de kanker worden uitgeschakeld, maar actief blijven.

Hoge verwachtingen

Het project zit nog in de testfase, maar de verwachtingen zijn hoog. "Dit medicijn kan de patiënt mogelijk een voorsprong geven op de kanker in een vroeg stadium", aldus één van de onderzoekers professor Rogers.