Medicijnen vaak niet op ouderen getest

Recent onderzoek laat zien dat medicijnen vaak niet genoeg onder de oudere patiënten worden getest. Hierdoor levert onderzoek naar geneesmiddelen vaak onvoldoende informatie over de effectiviteit en veiligheid van de behandeling bij oudere patiënten. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van arts en klinisch farmacoloog Erna Beers van het UMC Utrecht.

Beers analyseerde 114 klinische onderzoeken voor de registratie van twaalf geneesmiddelen. Van die twaalf medicijnen, waren er zeven specifiek bedoeld voor ziekten die voorkomen op oudere leeftijd. De mensen die deelnamen aan deze medicijntesten waren een goede afspiegeling van de doelgroep. Bij de overige vijf medicijnen was dit niet het geval. Hier bleek het percentage ouderen ondervertegenwoordigd.

Te weinig ouderen in medicijntesten

Zo was in het onderzoek naar een geneesmiddel voor diabetes type 2 slechts 20% van de deelnemers ouder dan 65 jaar en slechts 2% was 75+. "En dat terwijl in ontwikkelde landen de meerderheid van de diabetespatiënten ouder is dan 65 jaar en 15% ouder is dan 80 jaar", aldus Beers. In sommige onderzoeken werden ouderen zelfs uitgesloten van deelname wanneer ze gelijktijdig andere ziekten hadden of andere medicatie gebruikten. Beers zegt: "Op zich kunnen daar goede redenen voor zijn, maar feit blijft dat veel oudere patiënten juist bijkomende ziekten hebben en meerdere medicijnen gebruiken."